Liki 80-vuotias ohjaaja aikoo tuoda takaisin Madonnankin hurmanneen dekkarihahmon

14.4.2016 13:44

Warren Beattyn nimi ei vuosiin ole ollut isoissa elokuvissa mukana, mitä selittää tähden korkea ikä. Tämä 1960-luvulta elokuvanäyttelijän ja myöhemmin myös ohjaajan uraa luonut mies on suomalaisille ehkä parhaiten tuttu elokuvasta Punaiset, jota kuvattiin myös Helsingissä. 1990-luvun alussa Beattylta julkaistiin sarjakuvaan pohjautuva dekkariraina Dick Tracy, jonka menestyksen siivittämänä hän on siitä asti halunnut tuoda Tracyn valkokankaille uudelleen.

Kyseinen leffa onnistui vangitsemaan sarjakuvamaisen maailman kolmen Oscarin arvoisesti. Sen suosioon vaikutti myös onnistunut roolitus – 1960-luvulla Bonnie ja Clyde -elämäkertaelokuvassa Clyde Barrow’na naiskatsojia hurmannut Beatty näytteli itse salskeaa Dick Tracya, Al Pacinon tulkitessa elokuvan äkkiväärää mafiosoa, Dustin Hoffmannin mumisevaa pikkurikollista ja Madonnan puolestaan tarinan kohtalokasta kaunotarta. Jatko-osaa elokuvalle on jouduttu odottelemaan pitkään, koska Tribune Media Services vei Beattyn oikeuteen Dick Tracyn tarinan tekijänoikeuksista.

Vuonna 2013 Beattyn ja Tribune Media Servicesin välinen kiista saatiin sovittua, mutta sen jälkeen asiasta ei ole juuri puhuttu. Beatty paljasti kuitenkin New Yorkin CinemaConissa, olevansa nyt vakavissaan Dick Tracyn valkokankaalle palauttamisen suhteen. Samaan hengenvetoon 79-vuotias tähti totesi olevansa hidas näiden asioiden suhteen.

Koska Beattyn ensimmäinen Dick Tracy -elokuva oli varsinaista maskeeraajien juhlaa, ja esim. yli 70-vuotias Harrison Fordkin on edelleen sekä tuottajien että yleisön mielestä oikea mies jatkamaan mm. Indiana Jonesin ja Blade Runnerin Deckardin osissa, on pieni mahdollisuus, että myös Beatty itse palaisi näyttelemään nimisankaria vielä kerran. Sitä ennen hänet nähdään vielä nimeämättömässä elokuvassa, jossa hän näyttelee eksentristä miljonääri Howard Hughesia. Beatty nähtiin Dick Tracyn keltaisissa vermeissä viimeksi vuosikymmenen vaihteessa, puolituntisessa TV-ohjelmassa Dick Tracy Special.

Lähteet: Veriety, ScreenRant

Kuva: Warner Bros.