Etusivu Foorumit Legendaloota Kuolleita

• Julkaisija
    Artikkelit
    • #150216
      Osallistuja

Theodore John Kaczynski aka Unabomber (22.5.1942 – 10.6.2023)

Yksi viime vuosisadan etsityimmistä rikollisista ja pahamaineisimmista terroristeista kuoli kiven sisässä 81-vuotiaana väitetysti oman kätensä kautta. Nuoruudessaan Kaczynski oli huippulahjakas matemaatikko, jonka mielenterveys alkoi iän myötä vippaamaan aika pahasti. Jossain vaheessa jo valmiiksi kömpelöistä sosiaalisista taidoistaan kärsinyt mies erakoitui täysin ja alkoi lähetellä ympäri Yhdysvaltoja kotitekoisia pommejaan, tappaen niillä summittaisesti kolme ja haavoittaen 23 ihmistä.

Unabomber jäi lopulta kiinni tämän teknologiaa ja modernia yhteiskuntaa kritisoivan manifestin ilmestyttyä New York Timesin sivuilla, mistä tämän veli tunnisti Kaczynskin henkilöllisyyden ja ilmiantoi tämän poliisille. Itse manifesti on äärimmäisen kiehtovaa luettavaa, ja se on julkaistu myös täällä ainakin kahtena suomennoksena, viimeisin taisi ilmestyä aivan viime aikoina.

Ihan mielenkiintoisena käänteenä Kaczynski tiettävästi osallistui nuoruusvuosinaan CIA:n MK-Ultra -testeihin, jossa poikkeuksellisen älykkäillä kavereilla testattiin uudenlaisia psykologisia kuulustelutekniikoita ja ties mitä hallusinogeenisia kemikaaleja. Näidenhän on osaltaan epäilty vaikuttaneen Kaczynskin mielenterveyden horjumiseen.

• #150554
      Osallistuja

Carl Davis (28.10.1936 – 3.8.2023)

Huomattava elokuvasäveltäjä Carl Davis nukkui pois tässä kuluneena päivänä. Varmaan miehen CV:stä löytyy paljonkin Hollywood-leffoja ja televisiotuotantoja, mutta suurimman jälkensä mies jätti mykkäelokuvien säestykseen ja uusintajulkaisuihin. Kun Abel Gancen restauroitu Napoleon vuodelta 1927 päätettiin näyttää 80-luvun alussa alkuperäisessä asussaan livesäestyksellä, Davis joutui käytännössä keksimään pyörän uudestaan miten tällaisiin leffoihin ne musiikit tehdään ja esitetään. Davisin haastattelut ovat erittäin kiehtovaa materiaalia, jos aihe yhtään kiinnostaa. Davis sävelsi muutenkin paljon musiikkia mykkäelokuvien uusintajulkaisuihin, kuten Chaplin-leffoihin, olihan kyseessä alan johtavia osaajia maailmassa loppuun asti.

• #150596
      JuicyFruity
      Osallistuja

Suomalainen näyttelijä Antti Raivio on kuollut. Hänet muistamme Hymyhuulet sketsisarjasta Turon kaveri Akina. Auts töks töks.

• #150973
      Jurpo
      Osallistuja

Suomen tasavallan kymmenes ja ensimmäinen suoralla kansanvaalilla valittu presidentti Martti Oiva Kalevi Ahtisaari (Mara) on kuollut. Hän myös voitti Nobelin Rauhanpalkinnon.

Maharatsi, maharatsi Mahtisaari
      Sut ykköseksi aina me rankataan
      Maharatsi hyvä tatsi kaljabaari
      Sun käskystä lisää tankataan

• #150976
      Osallistuja

Rocky-leffojen Paulieta esittänyt Burt Young on kuollut 83-vuotiaana. Burt oli nuoruudessaan myös sotilas ja menestyksekäs nyrkkeilijä.

• #152096
      JuicyFruity
      Osallistuja

Rocky-leffojen Apollo Creedinä tutuksi tullut Carl Weathers on kuollut 1. Helmikuuta. Hän myös pullisteli Arskan kanssa elokuvassa Predator-saalistaja.

• #152372
      Osallistuja

Pepe Laaksonen on kuollut. Pepe oli Dingon basisti ja legendaarinen suomalainen ääninäyttelijä 90-luvun kultaisilta vuosilta. Yhteen aikaan tämä tunnistettavan kimeällä äänellä puhuva mies tuntui olevan kaikkialla. Pepen magnum opus oli tietysti Prätkähiiret Marsista, jossa mies esitti Vinskiä, Lalli Leipäjuustoa, Nuikkia ja varmaan kahtakymmentä muuta hahmoa.

• #152385
      Jautsi
      Osallistuja

Anoppi kuoli. Hautajaiset on pidetty.

• #152413
        Miihkali

Ikävä kuulla. Otan osaa.

• #152418
        Jautsi
        Osallistuja

Kiitos. Anoppi oli jo ikäimmeisiä, mutta oli hänen lähtönsä lapsilleen surun hetki. Minun vanhemmat ovat jo menneet vuorten taa, kuten joku saattaisi todeta.

• #152471
      Osallistuja

Menipä aiemmin keväällä ohi tällainenkin uutinen, että näyttelijä Peter Crombie oli mennyt kuolemaan 71-vuotiaana. Crombie teki pieniä sivuosia leffoissa ja televisiosarjoissa, kuten Fincherin Seitsemässä, Natural Born Killersissä, Syntynyt 4.heinäkuuta, Star Trek: Deep Space Ninessä, ym. Kaikkein tunnetuin ja legendaarisin Crombien esiintyminen on Seinfeldissä, jossa tämä näyttelee sarjan muita hahmoja häiriköivää ja pelottelevaa ”hullua” naapuria Joe Davolaa.

Luet parhaimillaan 8 vastausketjuja
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.