Hyökkääjän motiivin selvittely etenee animaatiostudion tragediassa

18. heinäkuuta Japanissa tapahtunut järkyttävä isku animaatiostudiolle on vaatinut tähän mennessä 35 uhria. Maan pahimpiin joukkomurhiin lukeutuva tapaus oli nykyisten tietojen mukaan yhden miehen aikaansaannosta. Tämän hieman yli 40-vuotiaan japanilaismiehen kytkös Kyoto Animationin studioon oli aluksi epäselvä, sillä hänen ei todettu kuuluneen ainakaan sen ex-työntekijöihin.

Myös itse iskussaan pahoin vammautunut tuhopolttaja on sittemmin kertonut, että hänen kirjoittamansa romaanin käsikirjoitus oli mukana studion järjestämässä kilpailussa. Kilpailun voittajista oli tarkoitus muokata Kyoto Animationilla anime-elokuvia tai -sarjoja. Hyökkääjän näkemyksen mukaan Kyoto Animation oli varastanut hänen luomuksensa.

Kyoto Animationin asianajajana toimiva Daisuke Okeda on todennut julkisuuteen, että yksikään yhtiön tuotoksista ei kuitenkaan omaa mitään samankaltaisuutta hyökkääjän käsikirjoituksen kanssa. Tuhopolttajan teksti ei myöskään ilmeisesti päässyt edes kilpailun ensimmäisen karsintavaiheen läpi.

Osa iskussa vahingoittuneista on edelleen sairaalahoidossa.

Lähteet: THR, Japan Times, The Guardian

Kuva: L26

R. Isoviita 31.07.2019 klo 17:21

Netflix paljasti The Irishmanin maailmanlaajuiset katseluluvut

Martin Scorsesen elokuva kiinnostaa, mutta...

Clint Eastwoodin uusin elokuva johti haasteeseen

Tuotantoyhtiötä syytetään.

Aladdin-näyttelijöiden erikoinen työtilanne puhuttaa

Nimiosaa elokuvassa näytellyt Mena Massoud valittelee työpulaa, sivuosassa nähty valkoihoinen näyttelijä saa oman sarjan.