Uuden Sherlockin ja Doctor Whon tekijä palaa aikamatkailun pariin

31.7.2018 23:18

Brittikäsikirjoittaja Steven Moffat (kuvassa) jätti klassikkotieteissarja Doctor Whon taakseen viime vuonna. Vuodesta 2005 asti sarjan käsikirjoittajatiimissä työskennellyt Moffat auttoi käynnistämään Doctor Whon uuden aikakauden, ja toi uutta näkökulmaa myös Benedict Cumberbatchin tähdittämään Sherlock Holmes -versiointiin. Vaikka Doctor Whon tarinat jatkuvat toisten kirjoittamina, Moffat ei suinkaan ole jättänyt aikamatkustusteemaa.

HBO on tekemässä yhdessä Moffatin kanssa Audrey Niffeneggerin Aikamatkustajan vaimo -kirjaan pohjaavaa sarjaa. Yhdysvaltalaiskirjailijan teos on aiemmin käännetty myös elokuvaksi. Aikamatkustajan vaimo eli The Time Traveler’s Wife kertoo taiteilijanaisesta ja geneettisen häiriön omaavasta miehestä. Kyseinen häiriö saa miehen siirtymään ajassa ilman, että hän voi hallita sitä, mutta nainen rakastuu mieheen tästä huolimatta.

HBO voitti sarjan oikeudet kovassa kilpailussa, jossa niistä taisteli myös mm. viihdejätti Amazon. Sarjan pääosien näyttelijöitä ei ole vielä valittu, eikä sen tarkkaa julkaisuaikataulua ole tiedotettu. Moffat on joka tapauksessa projektista innoissaan:

– Luin Audrey Niffeneggerin Aikamatkustajan vaimon monta vuotta sitten ja rakastuin siihen. Itse asiassa kirjoitin Doctor Who -sarjaan yhden jakson vastauksena siihen. Sitten, seuraavassa kirjassaan, Audreylla oli hahmo, joka katsoi juuri tuota jaksoa, ja tajusin hänen olleen ehkä jäljilläni. Kaikki nämä vuodet myöhemmin mahdollisuus versioida hänen kirjansa on unelmien täyttymys.

Lähde: THR

Kuva: Gage Skidmore