Jussi-palkinnot 2015 on jaettu

1.2.2015 21:06

Vuosittain Suomen elokuva-alan ammattilaisten jakamat Jussi-palkinnot ojennettiin sunnuntai-iltana jälleen kerran viime vuoden parhaimpien kotimaisten elokuvien tekijöille. Tällä erää eniten ehdokkuuksia oli elokuvalla He ovat paenneet, nuorisokuvauksella, jota on myös huomioitu kansainvälisessä mediassa. Se lisäksi odotetusti voitti mm. parhaan elokuvan ja ohjauksen Jussit, mutta Helsingin Kaapelitehtaalla aplodit kaikuivat kuitenkin monille muillekin.

Harvinaisen betonisen Jussin sai tänä vuonna näyttelijä Antti Litja, jolle luovutettiin lisäksi parhaan miespääosan Jussi. Betonipalkinto ei ole vuotuinen, vaan se on jaettu vain parikymmentä kertaa. Elämäntyöstä annettavan betonipatsaan on aiemmin saanut mm. Pertti ”Spede” Pasanen.

Tässä kuussa 77 vuotta täyttävä Litja ei itse sairastelunsa vuoksi päässyt vastaanottamaan kumpaakaan palkintoa, mutta hän lähetti terveisensä ja kiitoksensa pojanpoikansa välityksellä. Näissä hän kehui mm. Risto Jarvaa, jonka Jäniksen vuodessa hän teki yhden ikonisimmista rooleistaan ja Dome Karukoskea, jonka Mielensäpahoittaja-filmatisoinnin pääosasta Litja nyt siis myös palkittiin.

Palkittuja:

Paras elokuva: He ovat paenneet (ohj. J-P Valkeapää)

Paras miespääosa: Antti Litja/ Mielensäpahoittaja

Paras naispääosa: Anu Sinisalo/ Ei kiitos

Paras ohjaus: J-P Valkeapää/ He ovat paenneet

Paras dokumenttielokuva: Eedenistä pohjoiseen (ohj. Virpi Suutari)

Paras leikkaus: Mervi Junkkonen/ He ovat paenneet

Paras kuvaus: Peter Flinckenberg/ Tuulensieppaajat