Hyökkääjä Zimin tulokulma genreensä oli ilmestyessään hyvin edistyksellinen.

11.12.2021 17:06

Uuden vuosituhannen häämöttäessä horisontissa Nickelodeonilla havahduttiin yhtiön suorittaman rajun uudelleenjärjestelyn johtaneen [tv]The Ren & Stimpy Show[/tv]n ja [tv]Rocko’s Modern Life[/tv]n kaltaisten aikuisemmalle yleisölle suunnattujen laatuanimaatioiden lakkauttamiseen, järjestelmä kaipasi kipeästi uutta verta. Muuan yhtiön johtomiehistä törmättyä kerran Jhonen Vasquezin teini-ikäisestä tappajasta kertovaan tyyliteltyyn sarjakuvaan nämä tiesivät välittömästi löytäneensä oikean miehen vaativaan tehtävään…

Mielikuvituksettomasti suomennettu Hyökkääjä Zim on humoristinen tarina Tellusta valloittamaan lähetetystä teknologisesti ylivertaisesta avaruusötökästä nimeltä Zim, joka soluttautuu tavallisten maakalaisten sekaan aivan tavalliseksi koululaiseksi tekeytyneenä. Tätä vastassa on luonnollisesti eksentrinen maakalainen, joka tietää Zimin todellisen alkuperän ja vannoo saavansa tämän inhan salajuonen vielä joskus paljastettua. Konseptin perusvitsinä Zimin universumin ihmiskunta on degeneroitunut pisteeseen, jossa elämä ulkoavaruuden ötökkäarmeijan orjanakin olisi kaiken järjen mukaan useimmille mielekkäämpi vaihtoehto.

Jhonen Vasquez on myöhemmin myöntänyt olleensa todellisuudessa täysin kokematon animaatiomaailman kiemuroista Nickelodeonin palkatessa tämän suunnittelemaan katalogiinsa uutta piirrossarjaa. Vasquez kuitenkin ymmärsi, ettei tämän sarjakuvia mukailevaa tuotosta voisi ikinä näyttää televisiossa, joten tämä päätti kehittää jotain maltillisempaa käyttäen pohjanaan rakkauttaan klassisia tieteis- ja kauhutarinoita sekä brittikomediaa kohtaan. Kun sarja lopulta näki ensi-iltansa, Nickelodeonin johto oli kuitenkin jo unohtanut alkuperäisen tavoitteensa, eikä sitä varsinaisesti koskaan näytettykään tarkoitetulle kohdeyleisölleen.

Tekoaikanaan Hyökkääjä Zim oli valtavan kunnianhimoinen projekti, johon selvästi panostettiin keskivertopiirrossarjaa komeammin tuotantoarvoin: varsin arkkityyppistä aikansa geometristä tyyliä edustava Zim esimerkiksi oli ensimmäisiä sarjoja, joissa sekoitettiin runsaasti käsinpiirrettyä ja CGI-animaatiota edistyneempien visuaalisten efektien luomiseksi. Monesta muusta kaltaisestaan Hyökkääjä Zim kuitenkin eroaa sulauttamalla tietokoneella luodun kolmiulotteisen kuvaston tarkoituksellisesti mahdollisimman erottamattomaksi osaksi muuta animaatiota – näihin aikoihin nimittäin tyypillisesti ajateltiin, ettei erilaisten kalliiden erikoistekniikoiden hyödyntämisessä ole järkeä, ellei niitä pysty vaivattomasti erottamaan toisistaan. Hyökkääjä Zimin tulokulma genreensä olikin ilmestyessään hyvin edistyksellinen.

Parasta Hyökkääjä Zimissä näin jälkikäteenkin on hauskan konseptin, ajattoman animaation ja erinomaisten ääninäyttelijöiden ohella sen timanttinen käsikirjoitus, joka olikin mitä todennäköisimmin tarkoituksella ideoitu erilaisten hämärien sanaleikkien ja mahdollisimman epäkorrektin mustan huumorin viljelemistä silmällä pitäen. Yliampuvan rappioitunut ihmiskunta itsessään on kamaluudessaan viittä vaille [movie]Väkivallan vihollinen 3[/movie] -tasoista viiltävää ironiaa, jonka varjossa kaikenlaiset viittaukset ripuliin, oksennukseen, väkivaltaan ja kuolemaan saavat lähinnä virnuilemaan leveästi. Sarjan itsensä tyylittelyssä on hyödynnetty selvästi kauhuelokuvien esimerkkiä erilaisia kuvakulmia, groteskia kuvastoa sekä korkeita kontrasteja myöten, mutta sehän tietysti kuuluukin vain asiaan.

Hyökkääjä Zim joutuikin vanhojen tuttujen sensuuriviranomaisten hyökkäyksen kohteeksi jo aivan ensimmäisistä episodeistaan lähtien, mutta sittenkin on näin jälkikäteen hämmentävää huomata, mitä kaikkea Vasquez saikaan sarjaansa ujutettua. Legendaarisimpana esimerkkinä käyköön kautta aikain kipeimmäksikin luonnehdittu episodi, jossa Zim alkaa varastaa muiden hahmojen sisäelimiä ja sulauttaa niitä itseensä välttääkseen kiinnijäämistä koulun terveystarkastuksessa. Tämä kyseinen jakso aiheutti ymmärrettävästi keskustelua televisiopiirrettyjen väkivaltaisuudesta, mutta viimeistään muuan sarjamurhaajan tunnustettua saaneensa siitä inspiraation puuhilleen, oli Hyökkääjä Zimin tuhon siemenet lopullisesti kylvetty.

Vasquezin kohuissa ryvetetyn luomuksen kohtalo olikin mitä lohduttomin: alun perin Hyökkääjä Zimiä oli ehditty suunnitella kahden tuotantokauden verran, mutta Nickelodeonin johdon sekoilujen vuoksi kypsemmälle yleisölle tarkoitettua sarjaa näytettiinkin alta kouluikäisten ohjelmien seassa, eivätkä negatiivinen yleisöpalaute ja surkeat katsojatilastot lopulta puoltaneet edes toisen kauden saattamista loppuun. Aika on kuitenkin ollut Hyökkääjä Zimille armollinen, sillä asiallisten uusintojen, laadukkaiden fyysisten julkaisujen sekä yleistyneen internetin myötä yhä useampi on viimein löytänyt ja rakastunut sen nyrjähtäneeseen nerouteen. Nykyisin Vasquezin väärinymmärrettyä hengentuotosta palvotaankin avoimesti monessa kodassa yhtenä ainutlaatuisimmista ja parhaista aikansa piirrossarjoista.

Arvosteltu: 11.12.2021

Lisää luettavaa