Sofien valinta

Alkuperäinen nimi:Sophie's Choice
Valmistusvuosi:1982
Pisteytyksiä: 55
Tarkka arvio: 3.35

Rakkausdraama kauniin puolalaisen maahanmuuttajan ja hänen kiihkeän rakastajansa suhteesta, johon sotkeutuu myös nuori kirjailija.

Arviot

Takautumien myötä Sofien tarina paljastuu vähitellen – kiduttavan hitaasti – kohti viimeistä tunnustusta.

Toinen maailmansota on päättynyt pari vuotta sitten, kun nuori Etelävaltioista kotoisin oleva Stingo (Peter MacNicol) saapuu Brooklyniin. Hän tutustuu samassa talossa asuvaan puolalaisemigrantti Sophie Zawistowskiin (Meryl Streep) ja hänen ystäväänsä Nathan Landauun (Kevin Kline). Kirjailijaurasta haaveileva Stingo ystävystyy nopeasti kaksikon kanssa. Stingon ja Sofien ystävyys muuttuu syväksi kiintymykseksi, jota kuitenkin varjostaa sekä Sofien menneisyys että […]

Arvosteltu: 06.07.2008

Kommentit & Pisteytykset

Dickey2

Olen usein pitänyt ohjaajan elokuvista ja tuli tästäkin lopulta suositeltava tapaus vaikka alkoikin sietämättömän hitaasti. Takaumista paljastuukin elokuvalle tärkeitä pointteja. Meryl Streep tekee ehdottomasti oscarin arvoista työtä pääosassa ja käsikirjoittaja oli ihan vaatimalla vaatinut ohjaajaa valitsemaan Streepia pääosaan. Onneksi suostui. Alun perin siihen kaavailtiin ihka ensimmäistä Bond tyttöä Ursula Andersia ja uskon että häneltäkin olisi kyllä homma hoitunut. Kevin Kline on roolissaan harvinaisen ärsyttävä ja varmasti ainakin osittain ihan tarkoituksellisesti.

Von Liebermann
Herman Tottooro