9.4.2006 14:37

Alkuperäinen nimi:V for Vendetta
Valmistusvuosi:2005

”Remember, remember the 5th of November.”

Kun näin V for Vendettan trailerin ensikertaa, en pitänyt ollenkaan näkemästäni. Ensireaktio oli, että taas on väsätty joku turha toimintaleffa. No, onneksi hoipertelin leffan katsomaan ja minulle selvisi, että kyseessä ei onneksi ollut mikään toimintaleffa. Mutta pakko sanoa, että leffan traileri on huono, se antaa leffasta aivan väärän kuvan. Toisaalta toiminta saa keskenkasvuiset innostumaan, mutta V for Vendetta ei todellakaan ole mikään aivot narikkaan -pätkä, vaan juoni on kohtalaisen syvällinen ja ajatuksia herättävä, mutta ei sentään minkään Matrixin tasoinen.

Paljon on kriitikoilta tullut ristiriitaisia kommentteja. Yhtä tai kahta pistettä on tullut sieltä ja täältä, kuin myös kolmea ja neljää ja vähän enemmänkin. IMDb:n sija 200 kuitenkin ajoi minut leffateatteriin.

V for Vendetta perustuu Alan Mooren ja David Lloydin samannimiseen 1989 vuonna julkaistuun sarjakuvaan. Wachowskin veljekset muokkasivat kässärin sarjakuvan pohjalta. He tunnustautuvatkin sarjakuvan suuriksi faneiksi. Voikin helposti sanoa V for Vendettan olevan yksi onnistuneimmista sarjakuvafilmatisoinneista.

V for Vendetta sijoittuu lähitulevaisuuden Englantiin, jossa hallitus määrää mitä saa tehdä, syödä, lukea tai ajatella. Koraanin omistamisesta tietenkin tulee kova rangaistus. V for Vendetta on poliittisena kannanottona erittäin toimiva. Leffan perusteella lähitulevaisuuden Englanti näyttää jotakuinkin samalta kuin nykyajan Yhdysvallat. Kusipäiset politiikot sanelevat mitä ihminen saa tehdä, ja ne jotka tekevät toisin pidätetään tai tapetaan. Hallitus määrää mitä media uutisissaan näyttää, joten TV:stä tulee paljolti keksittyä puppua. Napakka kannanotto amerikkalaista hallitusta vastaan, jota jenkit itse eivät tule tajuamaan. Mutta kaikki vinoilu jenkkihallitusta kohtaan on leffassa (ja sarjakuvassa) siirretty lähitulevaisuuden Englantiin, eikä mikään ihme, että britit suivaantuivat siitä, että nykyistä jenkkihallitusta käytetään esikuvana Englannin kuviteltuun lähitulevaisuuteen.

Salaperäinen Guy Fawkes-naamiota pitävä V (Weaving) pelastaa Eveyn (Portman) hallituksen kätyreiltä Eveyn rikkoessa ulkonaliikkumiskieltoa. Siitä alkaa V:n ja Eveyn yhteistyö heidän kantaessaan Guy Fawkesin aatetta. Aatetta, josta Guy Fawkes hirtettiin 1600-luvulla. V on taitava veitsien ja miekan käsittelijä, jonka lempielokuva on Monte Criston kreivi, josta hän on miekkailutyylinsäkin oppinut.

V for Vendetta kärsii hatarasta ohjauksesta ja ohjaajan selkeästä kokemattomuudesta. Omasta mielestäni ohjaajan puikot olisi pitänyt antaa Wachowskin veljeksille. Hyvän kässärin velikullat kyllä aikaan saivat, mutta heiltä olisi löytynyt taitoa parempaan ja varmempaan ohjaukseen, kyllähän ensimmäinen Matrix osoitti heidän taitonsa.

Auttamatta leffaa katsellessa tulee mieleen Sex Pistolsin Anarchy in the UK-biisi ja Englannin kuvitellun lähitulevaisuuden hallitusta kuvaa hyvin hallituksen vironkielinen sana, home.

Kokonaisuudesta löytyy virheitä, mutta poliittisena kannanottona V for Vendetta on enemmän kuin mahtava. Henkilöhahmoja olisi voitu kyllä aikalailla syventää, mutta muuten on hyvä leffa kyseessä. Leffa pistää miettimään onko V:n kostopuuhat oikeutettuja. Jos minulta kysytään, niin ne ovat oikeutettua jos on tuollainen hallitus. Jokatapauksessa, leffa ylitti ainakin minun odotukseni. Suosittelen tutustumaan.

”People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.”

nimimerkki: The Wolf

Arvosteltu: 09.04.2006