Uberhäröleffa!!!

11.12.2005 21:10

Alkuperäinen nimi:Raw Deal
Valmistusvuosi:1986

Ohjaaja John Irvin on tehnyt elokuvia kohta 40 vuotta, mutta silti hänen urastaan on vaikea sanoa yhtään mitään. Hänellä ei ole yhtään täysin jakamatonta suosiota saanutta ohjaussaavutusta. Hamburger Hill lienee kaikkein noteeratuin hänen elokuvistaan, vaikka mielestäni sekään nyt ei aivan onnistunut nappiin. Sen sijaan tämä teilattu vigilante- elokuva Raaka keikka kuuluu lapsuuteni suosikkeihin ja siksi siitä on pakko kirjoittaa tännekin muutama rivi.

Juoni on lyhyesti kerrottu. Mark Kaminsky (Arska) saa potkut FBI:stä ja tietenkin sen takia, kun hänen otteensa ovat yhtä arveluttavia kuin Dirty Harrylla. Sitten hän muuttaa johonkin Amerikan pikkukaupunkiin ja joutuu – yllättäin – tekemisiin mafian kanssa. Tästä eteenpäin alkaa mättöosuus, jossa lahdataan vihollista kuin naapurin teurassonnia. Muutama lämmin hetki väliin, jotta katsoja voi samaistua Kaminskyn herkempään puoleen, mutta sitten taas jo motskarin selkään ja pätkimään pari epämääräistä tyyppiä.

Elokuva on kieltämättä pelkkä Arska-Show, jossa hyödynnetään edellistä hittiä, Commandoa, suruttomasti. Tosin Kaminskyn ulkoasu on lainattu Terminatorilta, joten ihan kivasti on Arnoldin edelliset blockbusterit hyödynnetty. Raa’assa keikassa ei ole siis mitään uutta eikä mitään persoonallista otetta. Silti nostalgia-arvo on valtava, onhan tämä ensimmäinen Schwarzenegger-elokuva, jonka olen ikinä nähnyt. Uudelleen katseltuna vähän varttuneemmalla iällä, tämä ei ehkä enää toimi yhtä hyvin kuin joskus. Silti en ikinä voisi dissata jotain, minkä takana olen joskus seissyt.

Kokonaisvaikutelma elokuvasta on selvä… B-luokan kamaahan tämä kaikilta osin on. Silti joskus tämmöinenkin ansaitsee paikkansa katsojan sydämessä. Varsinkin jos se on jo lapsuudessa lunastettu, niin vaikea niitä juuria on sieltä poiskaan repiä.

Uberhäröleffa!!!

nimimerkki: mauge