Tuntui kuin alkuperäinen versio olisi vain korvattu uusilla tehosteilla.

26.4.2006 00:15

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:The Fog
Valmistusvuosi:2005

Antoania Bayn kalastajakylä kokee jälleen kauheuksia, kun 100-vuotispippalot lähestyvät. Kylää alkaa ympäröidä paksu usvapilvi, jonka seassa kylällä sattuu kummia. Nuori kalastaja Nick Castle (Welling) ja hänen tyttöystävänsä Maggie (Grace) lähtevät merelle etsimään kadonneita kavereitaan. Synkkä salaisuus alkaa paljastua, itse asiassa paljastui jo paremmin 1980 luvulla.

Usvan remake vältti teatterikierroksen Suomessa, enkä yhtään ihmettele miksi. Tuntui kuin alkuperäinen versio olisi vain korvattu uusilla tehosteilla. Muuten tarina seurasi melko kirjaimellisesti alkuperäistä, loppukohtausta oli hieman muutettu. Kliseisyys ja ennalta-arvattavuus olivat tässä huipussaan. Pitääkö joka paikkaa mennä yksin tutkimaan? Kyllähän sitä tietää, miten siinä yleensä käy tällaisissa elokuvissa.

Esim. John Carpenterin Hyökkäys Poliisiasemalle elokuvasta tehtiin viime vuonna kelvollinen toimintatrilleri-remake, mutta Usvasta ei oikein jäänyt mitään mieleen. Kuvaus ja visuaalisuus olivat kyllä kunnossa. Rubert Wainwright (Stigmata) ohjasi elokuvan ihan hyvin, mutta Carpenter teki sen paremmin 1980-luvulla.

Smallwillesta ja Lostista tutut Tom Welling ja Maggie Grace olivat melko pökkelöitä rooleissaan. Rade Serbedzijan kapteeni Blaken rooli oli niin tyypillinen kauhuelokuvan pahis, ettei mitään rajaa.

Usvan remaken katselee kerran. Mitään mullistavaa on turha odotella – elokuva on visuaalisesti paikoin upea, mutta muuten ei eroa kauhumassasta juuri mitenkään. Alkuperäinen kannattaa katsella enemmin kuin tämä.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 26.04.2006