Traaginen rakkaustarina brutaalilla kauhulla ja huumaavalla musiikilla maustettuna.

2.1.2009 23:20

Alkuperäinen nimi:Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Valmistusvuosi:2007

Tim Burtonin ohjaama Sweeney Todd: Fleet streetin paholaisparturi kertoo Benjamin Barkerista (Johnny Depp), joka on tavallinen parturi ja elää kauniin vaimonsa Lucyn (Laura Michelle Kelly) ja rakastetun tyttärensä Johannan (Jayne Winsener) kanssa 1800-luvun Lontoossa. Kunnes eräänä päivänä kunnianhimoinen ja juonitteleva tuomari Turpin (Alan Rickman) tuomitsee Benjaminin perättömien syytösten varjossa pakkotyähön Austraaliaan viideksitoista vuodeksi saadakseen Lucyn itselleen. Työkeikan jälkeen Benjamin Barker palaa vihamielisenä koston merkeissä käyttäen nimeä: Sweeney Todd.

Todd rupeaa vanhan tapansa mukaan parturiksi tällä kertaa uuden tarkoituksen, koston kera… Kirkas koston veri alkaa virrata ja kuiviinvuotaneita ruumiita alkaa kasaantua tiuhaa tahtia. Toddin parturiliikkeen alakerrassa piirasyritystä pyörittävä rouva Nellie Lovett (Helena Bonham Carter) keksii Sweeneylle kätevän konstin hävittää tiuhaa tahtia lisääntyvät ruumiit. Rouva Lovetin piirakkaliike menestyy huonosti, joten hän päättää kokeilla uusia makuja valmistamalla mätänevistä ruhoista piirakan täytettä. Makumuutoksen johdosta kauppa alkaa käydä ja kaupunkilaisia kadota samassa suhteessa.

Samaan aikaan Sweeneyn kanssa Lontooseen tullut nuori purjehtijapoika Anthony Hope (Jamie Campbell Bower) aikoo vapauttaa Sweeneyn tyttären Johannan Tuomari Turpinin holhouksesta ja karata tämän kanssa ja elää onnellisen loppuelämän.

Elokuva sisältää loistavat näyttelijät, näyttelijäsuoritukset, musiikin ja kiehtovan tarinan, jotka Tim Burton toteuttaa täydellisesti. Elokuvaan kuuluu synkeä tunnelma, nuhjuinen ja pölyinen ympäristö sekä brutaali tapa tappaa. Näitä aineksia tässä elokuvassa on runsaasti, mutta kuitenkin Burton on osannut annostella kaiken oikein, joten tuloksena on maukas lihapiirakka.

Näyttelijöiden laulusuorituksetkin ovat onnistuneet kiitettävästi ja musiikki ”lumoaa” niskavillat korviin. Olen kuitenkin usein laulujen käännösten kanssa sitä mieltä, että jos ei osuvaa suomenkielistä vastinetta löydy, tulisi tekstitykset jättää kokonaan pois tai vaihtaa alkuperäiseksi kieleksi, sillä sanoman merkitysero voi ailahdella hyvinkin paljon. Siksi katsoinkin tämän elokuvan toisen kerran englanninkielisellä tekstityksellä eivätkä käännösvirheet häirinneet lainkaan.

Joka tapauksessa Sweeney Todd on elokuvana yksi nerokkaimmista teoksista mitä olen koskaan nähnyt.

Arvosteltu: 02.01.2009