Tappavat potkut ovat vaarallisemmat kuin lyijyluodit.

9.8.2003 11:50

Alkuperäinen nimi:猛龍過江
Valmistusvuosi:1972

Legendaarisen Bruce Leen kolmas pääosa elokuva Way of the dragon sijoittuu Rooman kaupunkiin jossa hänen nuori serkkunsa Chen yrittää pitää uuden ravintolansa pystyssä mutta Mafia syndikaatti terrorisoi asiakkaita saadakseen ravintolan omaan omistukseen mutta Chen ei anna periksi jolloin hän kutsuu tang lungin (Lee) kylään lungin karisma ei oikein pure roomalaisiin ja kaikki pitävät häntä nynnynä maalaisjunttina. Mafia miehet haukkuvat häntä mammanpojaksi joka on tappava virhe sillä lungin teräksiset iskut ja tappavat potkut ovat vaarallisemmat kuin lyijyluodit. kolme mafiosoa haastaa hänet tappeluun jolloin mammanpojasta paljastuu kung fu -taituri konnat saavat turpiinsa aivan selvästi jolloin käsitys tang lungista muuttuu kerta toisensa jälkeen mafiosot joutuvat tunnustamaan lungin paremmaksi mutta sitten mafia pomo ilmoittaa hankkivansa paikan päälle karate mestari Coltin (norris) joka antaa lungille kunnon vastustajan taistelussa kuolemaan saakka.

Elikkä elokuva on siis täydellisesti kung fu -mestari Bruce Leen elokuva. sillä hän on tuottanut, käsikirjoittanut ja ohjannut elokuvan itse. Ennen näyttelijän uraansa Amerikassa Lee opetti Hollywoodin tähdille kuten Steve Mcqueenille, Robert coburnille sekä muille tähdille itse puolustusta sekä kung futa. Koska Leen elokuva ura ei edennyt Amerikassa hän muutti takaisin Hongkongiin jossa häntä juhlittiin sankarina. Hong Kongissa Lee näytteli ensimmäistä kertaa pääroolissa elokuvassa Big Boss (Fists of Fury),toinen elokuva oli the chinese ja kolmas Way of the Dragon. neljäs elokuva oli Hollywoodin tuottajien hommaa joka tuotettiin isommalla budjetilla kuin Leen aikaisemmat elokuvat nimeksi tuli Enter the Dragon, joka jäi hänen viimeisekseen. näyttelijä kuoli 32 vuotiaana kesäkuussa 1973 otettuaan kipulääkkeitä kuvauksissa saamiinsa vammoihin ja mentyä nukkumaan Tower of Deathin kuvauksissa. Bruce Leen kuoleman jälkeen tuotettiin monta elokuvaa jossa mestarin aikaisemmista elokuvista lainattiin otoksia Tower of Deathiin. Isänsä tavoin hänen poikansa Brandon Lee kuoli omituisissa olosuhteissa The Crow:n kuvauksissa.

Vaikkakin elokuvan juoni on vain sivuseikka tappelemiselle, ovat taistelukohtaukset hienoa katsottavaa Lee potkut ja lyönnit ovat sen verran nopeita että kuvaakin on jo pitänyt hidastaa. Elokuvassa käytiin ehkäpä elokuva maailman hienoin kaksintaistelu Chuck Norrisin silloisen 9 kertaisen karaten Amerikan mestarin ja Bruce Leen välillä, taistelu kohtaus kuvattiin vielä mahtavalla gladiaattoriareenalla Colosseumilla joka lisää kohtauksen arvoa. elokuva nostatti chuck Norrisin tulevien tähtien joukkoon. Elokuvassa nähtiin karaten Euroopan mestari Robert Wall sekä Japanin mestari.

Collectors edition DVD sisältää kiitettävästi extroja kuten dokumentin Immortal dragon, 30 min. Parodia leffan hei me lennetään elokuvan tekijöiltä sekä 6 alkuperäistraileria biografioita ja valokuvagallerian.

Ainoa huono asia DVD -versiossa on se että se on dubattu englanniksi, olisin mieluummin halunnut nähdä elokuvan alkuperäisversion. Sitä ihmettelen että elokuvassa Lee puhuu englantia sujuvasti muttei sitten osaa lukea englanniksi joten häntä pitää opastaa koko ajan joka on kyllä aika naurettavaa. Elokuva on k-18, jota ihmettelen aika suuresti.

Keräilijälle hyvä hankinta. Mielestäni ihan hyvä leffa jonka voi katsoa heittämällä aivot roskikseen ja ottamalla vaikka tilalle sipsipussin. Sopivan pituinen toimintapläjäys alku vähän kangertelee, taistelukohtaukset parasta antia. Suosittelen ostosta ainakin Anttilasta DVD -versio 5 euroa.

nimimerkki: Jyki87

Arvosteltu: 09.08.2003