Olisin kaivannut vähän tolkkua ja oikeaa juonta, eikä vain onnetonta sketsikyhäelmää.

2.4.2006 22:18

Alkuperäinen nimi:Scary Movie
Valmistusvuosi:2000

Kuten moni kriitikko on useaan otteseen sanonut, parodia on vaikea laji. Eikä Scary Moviekaan mitään maailmaa mullistavaa tarjoa. Varsinkaan Amerikan mantereelta ei ole tullut mitään erityisen hyvää pardiaa Mies ja alaston ase-leffojen jälkeen. Homma nyt vain on niin, että amerikkalaisten huumorintaju on lievästi sanottuna outoa.

Scary Movie ei yritä olla millään tavalla edes vähääkään nerokas tai kekseliäs. Siinä missä esimerkiksi Mies ja alaston ase sulatti parodiakohtaukset hienosti itse leffaan mukaan, Scary Movie tekee sen toisin. Scary Movien on alusta loppuun päätöntä kohellusta, vailla järjen häivää, eikä varsinaista juonta ole saatu edes nimeksi mukaan. Scary Movie parodioi kyllä kiitettävän paljon eri elokuvia, mutta jotain juonen tapaista olisin mukaan kaivannut. Pelkällä muiden elokuvien pilkkaamisella ei kovin kauaa omilla jaloilla seisota. Eikä muita leffoja sitäpaitsi edes kovin pahasti raiskata. Jotkin parodian kohteet ovat onnistuneita, mutta eihän elokuva voi toimia hyvin ilman kunnon kässäriä.

Wayansin veljekset ovat selkeästi tehneet leffaa innoissaan, mutta valitettavasti se into ei kantaudu ainakaan minun tajuntaani, sillä leffa on oikeasti huono. Tietenkin leffa vetoaa massateineihin, jotka eivät paremmasta, kuten Monty Pythoneista tiedä. Scary Movien ainoa välillä oikeasti hauska hahmo on Marlon Wayansin esittämä Shorty, pilviveikko sieltä tyhmimmästä päästä. Vuotta myöhemmin äijä näytti todelliset taitonsa vakavassa ja loistavassa roolissa Unelmien sieunmessussa, silloin olivat aineet vähän kovempia kuin marijuana.

Ei Scary Movie ole mikään täysin surkea elokuva, olisin vain kaivannut vähän tolkkua ja oikeaa juonta, eikä vain onnetonta sketsikyhäelmää, joka toimisi Saturday Night Liven välisketsinä. Nelososa on tulossa rapakon takana jo tässä kuussa, sitä en jää todellakaan odottelemaan. Loppujen lopuksi Scary Movie on huono tusinaleffa. Jenkit eivät vain osaa ja britit ovat edelleen komedian kuninkaita.

nimimerkki: The Wolf

Arvosteltu: 02.04.2006