Kyseessä on tragikomedia vailla vertaa.

7.12.2005 22:00

Alkuperäinen nimi:U Turn
Valmistusvuosi:1997

Lainasin kaveriltani VHS:n jossa tämä pätkä oli. Olin nähnyt sen kerran aiemmin, joskus alkuvuodesta 2003 ja muistan nauraneeni kippurassa leffalle. Niin kävi tälläkin kertaa; leffa ei ole menettänyt viidearvoaan. Näin aluksi sanon että kyseessä on tragikomedia vailla vertaa.

Billyllä (Penn) on suuri velka eräälle hämärämiehelle. Mikäs tässä kun rahat ovat kasassa, Las Vegasiin vain maksamaan velka. Mutta mitä käykään? Keskellä autiomaata Billyn auto tekeekin tenän ja Billy joutuu raahaamaan autonsa keskelle pikkukylää josta löytyy vähintääkin mielenkiintoista porukkaa; sokea intiaani (Voight), kaheli autonkorjaaja Darrell (Thornton) ja TNT:ksi itseään kutsuva ja melko tempperamenttinen heppu (Phoenix). Lisäksi Billylltä kirjaimellisesti ammutaan rahakassi hajalle. Tästä asetelmasta alkaa painajaismaisia piirteitä saava tragikomedia jolle ei löydy vertaa.

On sanottava että kun huomasín että J-Lo eli Lopez on yksi elokuvan esiintyjistä, hieman arvelutti katsoa tämä pätkä. Mutta J-Lo:kin vetää roolinsa hyvin, ei valittamista. Kaikkein paras henkilöhahmo on Billy Bob Thorntonin esittämä kaheli mekaanikko. Mekaanikko raastaa koko ajan Billy-paran jo pahasti rasittuneita hermoja ehkä liiankin kanssa.

Kaiken kaikkiaan hitonmoinen komedia oli kyseessä. Jos haluaa nauraa ja tykkää Thorntonista, niin suosittelen.

nimimerkki: Galeazzo

Arvosteltu: 07.12.2005