Kaksi synkeää hahmoa ajautuu taas ottamaan mittaa toisistaan valomiekoilla.

20.8.2002 10:29

Tähtien sota -saagan virallinen päätösosa (eli siis episodi 6) jatkuu siitä, mihin Imperiumin vastaisku jäi. Jabba the Hutt rellestää luolassaan ja Luke Skywalkerin silmäpussit roikkuvat sen verran alhaalla, että elokuvamaailman ulkopuolinen todellisuus tunkee pakostikin esiin. Kerrotaan, että Jedin paluun budjetti oli tarpeisiin nähden liian pieni (ja se näkyy ainakin originaalissa versiossa selvänä tehosteiden ja maskien kökköytenä), koska Imperiumin vastaisku oli imenyt liikaa rahaa. Myös näyttelijät aiheuttivat ongelmia. Päihdekierteessä kieriskelivät ainakin Mark Hamill (Luke) ja Carrie Fisher (prinsessa Leia).

Nostetta filkkaan tuo ”vanha kunnon” Darth Vader, joka yrittää yhä houkutella Lukea voiman pimeälle puolelle. Kun niin moni tuttu ja turvallinen henkilö Luken elämässä on kuollut, poikaparka saa taistella monella tasolla löytääkseen oikean tien.

Kaksi synkeää hahmoa ajautuu taas ottamaan mittaa toisistaan valomiekoilla. Myös ultrapahalla keisarilla on sormensa kirjaimellisesti pelissä. Lopussa kuullaan järisyttäva totuus ja pidetään juhlat kuin pienessä gallialaisessa kylässä joskus muinoin.

Tästäkin elokuvasta ilmestyi special edition-versio vuonna 1997. Tehosteiden (ja hieman erilaisen lopun) kannalta suosittelen katsottavaksi mieluummin tätä uudempaa versiota.

****

Tähtien sota -saaga oikeassa järjestyksessä:

Star Wars Episodi I: Pimeän uhka, 2000
Star Wars Episodi II: Kloonien hyökkäys, 2002
Star Wars Episodi III: – nimi ei vielä varmistunut – (Revenge of the Sith), 2005
Tähtien sota (Episodi IV), 1977 (sp. ed. 1997)
Imperiumin vastaisku (Episodi V), 1980 (sp. ed. 1997)
Jedin paluu (Episodi VI), 1983 (sp. ed. 1997)

Arvosteltu: 20.08.2002