Kahden minuutin päästä: *PUM* Ei maata.

15.8.2005 08:41

Alkuperäinen nimi:The Hitchhicker's Guide to the Galaxy
Valmistusvuosi:2005

Douglas Adamsin kirja, Linnunradan käsikirja liftareille, on yksi maailman parhaista kirjoista. Samaa ei voi sanoa elokuvasta, vaikka hyvä se on. Kohta tulee jatko-osaa tällekin laffalle.

Martin Freeman on minulle suht’ tuntematon näyttelijä, mutta näyttely näyttääkin sujuvan tältä miekkoselta. Alan Rickman, joka tunnetaan Die Hard -pahiksena, toimii masentuneen Marvin-robotin (Warvick Davis robottipuvun sisällä) äänenä, ja on selvästi elokuvan paras hahmo. John Malkovichin Humma Kavula(!) on hyvä kakkonen. Sam Rockwell on ainoa, joka ei hoida näyttelyä hyvin. Niin ärsyttävä hemmo on.

Nyt juoneen: Arthur Dent (Martin Freeman) on normaali britti, joka puolustaa asuntoaan henkeen ja vereen ilkeiltä rakennusmiehiltä, jotka haluavat jyrätä Dentin kodin tietyömaan tieltä. Hänellä on hullulta vaikuttava ystävä, Ford Perfect (loistava Mos Def), joka tietää maailman tuhoutuvan. Koska Arthur on kerran pelastanut Fordin hengen päättää Fordkin pelastaa Arthurin, ja liftaa heidät avaruuslaivaan. Kahden minuutin päästä: *PUM* Ei maata. Dent on myös rakastunut Trillian-nimiseen naiseen, joka on yksi kahdesta, jotka pelastuivat maapallolta. Mukaan mahtuu myös Vogoneja, avaruusölliäisiä, joiden ruonoilu voi päästää ihmisen hengestään.

Ohjaus on kelvollista, jopa hyvääkin ja efektit ovat huippuluokkaa. Huumori on enimmäkseen nokkelaa sanailua (loistavaa sellaista), ja onnistuu välillä naurattamaan oikein kunnolla.

Mainio leffa, jota suosittelen huumorin ja kirjan ystäville. Don’t panic!

nimimerkki: Jope Pitkäviha

Arvosteltu: 15.08.2005