Elokuvan jokainen taistelukohtaus on viimeistelty viimeisen päälle. Jokainen pään, jalan, käden tai muun ruumiinosan katkeaminen tuntuu siltä kuin olisi itse katkaisemassa sen.

8.11.2008 09:08

300

Alkuperäinen nimi:300
Valmistusvuosi:2006

Elokuvan Kuolleiden Aamunkoiton jälkeen ohjaaja Zack Snyder päätti tehdä elokuvan 300, joka kertoo persialasisten ja spartalaisten suuresta taistelusta. Elokuvaan saatiin mukaan myös tunnettu muskelimies Gerard Butler, joka on tunnette muun muassa elokuvista Oopperan Kummitus ja komediasta P.S. rakastan sinua. Näiden elokuvien jälkeen Butler päätti ryhtyä tekemään elokuvaa 300.

Gerard Butler on spartalaisten kunnioittama kuningas Leonidas, joka ei kuuntele muiden ehdotuksia mitä pitäisi tehdä. Tämän seurauksena Leonidas onnistuu luomaan sodan mahtavan Persian kanssa, jota vastaan Sparta joutuu taistelemaan vain 300 miehellä.
Tähän asti jokaisen kuninkaan on täytynyt saada oraakkeleiden suostumua ennen sotaan lähtöä. Leonidaksen harmiksi oraakkelit eivät anna lupaa lähteä sotimaan suuren Karneia-juhlan takia. Spartalaisten harmiksi Leonidas ei tottele oraakkeleita vaan päättää tehdä lähteä sotaan, jonka takia sotilaat joutuvat tekemään testamentin. Heitä se ei haittaa pätkääkään silla heillä on suurin mahdollinen kunnia kuolla sodassa spartalaisena sotilaana.

Kuten elokuvan nimestäkin voi päätellä, elokuva kertoo 300 spartalaisesta sotilaasta. jotka kuningas Leonidas johtaa surman suuhun. Tämän takia elokuvaan tarvitaan paljon näyttelijöitä ja lihaksia. Jokainen hakijalla täytyi olla hirveästi lihasta ennen kuin pääsisi tähän elokuvaan mukaan. Jotta Butler pääsi elokuvaan mukaan hänen täytyi asua kuntosalilla. jotta hän saisi niin suuret muskelit mitä hän tarvitsi rooliin kuningas Leonidaksena. Tämä kannatti ja Butler sai roolin niinkuin 300 muuta muskelimiestä. Kun elokuvassa on näin paljon näyttelijöitä on vaikea päätellä kuka onnistui parhaiten, sillä esim: Butler näkyi ruudussa koko ajan kun taas jotkut vain vilahtivat kuvassa. Kumminkin Butler onnistui Leonidaksena hyvin ja hänen omistautuvuutta roolilleen huomaa siitä että hän on onnistunut hankkimaan sellaiset lihakset joista jokainen haaveilee.

Elokuvan 300 tapahtumat perustuvat sarjakuvaan, josta ohjaaja Zack Snyder päätti tehdä elokuvan. Elokuvan jokainen maisema on kuin sarjakuvan sivuilta, josta voimme kiittää Zack Snyderiä. Saamme kiittää Snyderiä myös toisesta syystä. Elokuvan jokainen taistelu kohtaus on viimeistelty viimeisen päälle. Jokainen pään, jalan, käden tai muun ruumiinosan katkeaminen tuntuu siltä kuin olisi itse katkaisemassa sen. Niin todelliselta se näytti toisin kuin vaikka jossain muussa huonosti tehdyssä tekeleessä.

Elokuvasta huomaa minkälaisia sen ajan spartalaiset sotilaat olivat. Jokainen oli kokenut hirveän koulutuksen lapsena jota voi sanoa hyvillä mielillä jopa kidutukseksi. Jokainen joka selvisi siitä oli tullut tiensä päähän lapsena ja siitä eteenpäin heistä jokainen oli sotilas. Koulutuksen takia kukaan heistä ei tuntenut fyysistä kipua. Kukaan ei välittänyt milloin kuoli kunhan vei vain monta mukanaan taivasten valtakuntaan. Sen huomasi tavasta minkä lailla jokainen spartalainen tasiteli sodassa.

Kaiken kaikkiaan 300 on sulka ohjaaja Zack Snyderin hattuun. Myös kunigas Leonidasta näytellyt Gerard Butler vakuutti jonka ansiosta hänet tullaan muistamaan tästä elokuvasta. Elokuvasta 300 jokaisen täydellisyyttä hipovan erikoistehosterainan tulee ottaa mallia.

Arvosteltu: 08.11.2008