Elokuva ON pelottava. Tai, no, sehän riippuu katsojan pääkopasta, pelkääkö vai jännittääkö.

4.10.2005 21:31

Roman Polanski ja Johnny Depp. Maailman yhdeksänneksi paras ohjaaja ja maailman toiseksi paras näyttelijä yhdistävät voimansa. Tuloksena on loistava elokuva!

Johnny Depp tulkitsee Dean Corsoa, lipevää kirjakauppias/ostajaa/etsivää, joka toimii rahat pois hölmöiltä-asenteella. Eräänä päivänä saatananpalvojalta (erittäin kovasti) vaikuttava ja ökyrikas asiakas palkkaa Corson etsimään sen aidon ja oikean kirjan; Yhdeksännen portin. Sillä nääs saa yhteyden itse Iso-Kieroon, kaiken hyvän viholliseen.

Yhdeksättä porttia on turhaan väitetty epäpelottavaksi, sillä karmivaa tunnelmaa luodaan heti pelottavista alkuteksteihin loppuun, joka on ennalta-arvaamaton ja erittäin sanattomaksijättävä. Joten elokuva ON pelottava. Tai, no, sehän riippuu katsojan pääkopasta, pelkääkö vai jännittääkö.

Johnny Depp näyttelee Dean Corsoa niin perhanan mahtavasti, ja vakiinnuttaa kakkossijansa maailman parhaiden näyttelijöiden listalla, siihen heti Clintin perään. Muista näyttelijöistä en osaa muuta sanoa kuin että Lena Olin on ihan ok. Ei sen huonompi, ei sen parempi. Mutta Depp rulaa!

”Yhdeksäs portti on sekoitus Chinatownia ja Rosemaryn painajaista.” Noin luki leffan takakannessa. Chinatownista en mene takuuseen, yhtäläisyyksiä on vain tutkiminen ja ennaltaarvaamaton loppu. Rosemaryn painajainen taas on kovinkin lähellä tätä. Kummatkin ovat kauhutrillereitä ja niissä on sama ”päähenkilö”.

Yhdeksäs portti on pirun hyvä elokuva! Kirjaimellisesti.

nimimerkki: Jope Pitkäviha

Arvosteltu: 04.10.2005