Ei tarvitse katsojan pelottelemiseen typeriä Jason-hahmoja ja säikyttelyefektejä.

13.3.2006 15:39

Alkuperäinen nimi:Witchfinder General
Valmistusvuosi:1968

Witchfinder Generalin juonesta ei kannata muuta kertoa, kuin että se nimensä mukaisesti sijoittuu noitavainojen pahamaineiseen aikaan, vuoden 1645 Englantiin, jolloin sisällissota raivosi ja nk. ”noitia” teloitettiin urakalla kirkon nimissä. Matthew Hopkins oli yksi kuuluisimmista noitien metsästäjistä. Asemansa tuomaa valtaa mies käytti aseenaankin mahdollisia vastustajiansa vastaan. Matthew Hopkinsin aikana Englannin maa värjäytyi punaiseksi noitavainottujen verestä.

Witchfinder General jäi ohjaaja Michael Reevesin lyhyen uran joutsenlauluksi. Don Siegelin suurena fanina tunnettu Reeves kuoli vähän elokuvan valmistumisen jälkeen yliannostukseen vain 26 vuoden ikäisenä. Miehen ura oli vasta aluillaan, joka oli jo sinänsä harmillista. Jo pelkästään Witchfinder General vastaa monta muuta tavallista mestariteosta.Näyttelijät tekevät ihan hyvää työtä vaikka parempaankin olisi esim. Rupert Davieskin pystynyt.

Erityisesti itse Matthew Hopkinsia tulkitseva Vincent Price tekee hienoa ja syvällistä työtä. Moni näyttelijä ei ole minua vakuuttanut ilmeillään, mutta Price kuuluu niihin. Miehen syvien silmien kautta voi jo nähdä kaikki ne naiset, jotka hän on tuominnut. Mitään varmaa ei ole, mutta Pricen huhuttiin olleen bi-seksuaali. Hänen huhutaan käyneen ehdottomassa jotain nuorelle ohjaaja Reevesille, joka tunnetusti kärsi homofobiasta ja suivaantui kuulemma suuresti tästä. Kyseessä on kuitenkin vain huhu, jonka heitin vain kevennykseksi.

Elokuva ansaitsee luokittelunsa kauhugenreeseen sillä välillä se vaikuttaakin katsojaan psykologisesti erittäin ahdistavalla tunnelmallaan. Synkkä ja kylmä musiikki tekevät elokuvan maailmaan niin noitavainojen aikaisen tunnelman, että se on kuin luotu Englannin maaseudulle, jota usein ylistetään rauhan tyyssijaksi. Myös kaikkien elokuvan hahmojen ilmeetkin kertovat, että eletään tuossa pimeässä ja verisessä aikaudessa. Witchfinder General on yksi parhaimmista kauhuelokuvista, jotka eivät tarvitse katsojan pelottelemiseen typeriä Jason-hahmoja ja säikyttelyefektejä.

Witchfinder General on myös erittäin syvällinen kuvaus ihmisestä, joka todellakin on planeettamme hirmuisin peto. Ei vain muulle eläinkunnalle, vaan myös itselleen.Tämän viestin elokuva välittää kaikista selvimmin Vincent Pricen tulkitsemasta Matthew Hopkinsista, joka on elokuvan suurin pahuuden ruumillistuma. Tutkijoiden mukaan Matthew Hopkins, joka tosielämässä aikoinaan tuomitsi noitavainottuja, kuoli lopulta tuberkuloosiin.

Elokuvan suurimmaksi kritiikin kohteeksi joutuu kirkko. Nimittäin kirkko sai aikoinaan noitavainojen avulla takaisin menetettyä kansanluottamusta, jonka oli mm. suuri rutto pistänyt koetukselle. Elokuvassa jälleen on suurimmaksi verenvuodattajaksi ihmiskunnan keskuudessa noussut uskonto, joka on edelleenkin tässä mielessä hyvin ajankohtainen.

Ihmisen petomainen luonne omaa lajitoveriaan kohtaan on uskomattoman realistisesti kuvailtu jo elokuvan alkumetreillä. Lisäksi hyvin yksinkertaiselta ja tökeröltä vaikuttava loppukohtaus on kaikkea muuta. Sen välittämä sana olisi jokaisen koettava ainakin kerran elämänsä aikana. Witchfinder General on hyvin ajankohtainen elokuva vaikka noitien tilalla onkin nykyään monta ja erillaista ryhmää.Witchfinder General on elokuva, josta löytyy tuhansia mietteitä ja ajatelmia ihmisestä, mutta se herättää myös erittäin mielenkiintoisen kysymyksen: ”Milloin ihminen oppii?”.

”Velhonaisen älä salli elää.” (2.Mooseksen kirja, 22:17)

nimimerkki: Mr. Sixpack

Arvosteltu: 13.03.2006