Antisankari ei pelkästään laita läskiä tummaksi, vaan käristää sen hiiltyneeksi tuhkaksi.

19.7.2009 23:47

Alkuperäinen nimi:激突!殺人拳
Valmistusvuosi:1974

’Terry’ Tsurugi (Sonny Chiba) ei ole mikään kiva mies. Hän murskaa luut ja jermuilee kaikille mahdollisille. Hän kieltäytyy rupeamasta kidnappaajaksi, joten hänet on vaiennettava. Se taas ei ole helppoa sillä murskamoottori panee kovemman kovaa vastaan.

Juoni on melkoista huttua tässä 70-luvun turpaklassikossa itse Nousevan Auringon Maasta. Hong Kong ei tällä kertaa ole lähtökohtana ja meno on myös kertaluokkaa verisempää. Viimeisen päälle ilkeä antisankari ei pelkästään laita läskiä tummaksi, vaan käristää sen hiiltyneeksi tuhkaksi. Juoni on melkoista huttua ja täynnä reikiä, mutta verinen überväkivalta peittää niitä aukkoja ja hyvä niin.

Sonny Chiba ei ole mikään komea mies eikä sympaattinen, mutta armottoman väkivaltaiseksi antisankariksi hänen kivipatsaan olemuksensa on toimiva ja toimintaa ukko toimittaa rankalla kädellä. Rautakouraisen jermun käsiin tarttuu erilaisia palasia kätyreistä joiden veri lentää ämpärimitalla ja raajankin katkominen tehdään varmasti kunnolla.

Juoni on luettu porakoneella ja henkilöhahmot ovat ruman vastenmielisiä paperiukkoja, mutta toimintaa riittää, se on brutaalia ja sitä on paljon.

Arvosteltu: 19.07.2009