Oscar-gaalassa esiintynyt lauluntekijä latasi täyslaidallisen kokemuksestaan

27.9.2020 19:20

Elokuvamaailman huippujen kenties puhutuin palkintojuhla, Oscar-gaala on saanut negatiivista kritiikkiä osakseen. Tämä ei toki ole ensimmäinen kerta kun niin käy, mutta moitteiden kohteena ei nyt ole esim. muiden kuin valkoihoisten taiteilijoiden näkyminen palkintokategorioissa.

Detroitlainen laulaja ja lauluntekijä Sufjan Stevens oli pari vuotta sitten ehdolla parhaan alkuperäisen musiikkikappaleen Oscarille. Kuten tapana on, artisti oli kutsuttu myös esittämään luomuksensa miljoonayleisön eteen, suoraan gaalalähetykseen. Hänen kanssaan Call Me By Your Name -elokuvasta tuttua Mystery of Love -laulua tulkitsivat St. Vincent ja Moses Sumney.

– Rehellisesti sanottuna se oli yksi koko elämäni traumatisoivimpia kokemuksia. [Tuo tapahtuma on kuin] kammottava scientologien koulunpäätösjuhla, Stevens toteaa uudessa haastattelussaan.

Oleminen 26 miljoonan katsojan edessä voi tietysti kehittää paineita, mutta Stevensin mukaan Oscar-gaala edustaa yleensä kaikkea, mitä hän vihaa Amerikassa ja populaarikulttuurissa. Hän ei halunnut olla osana sellaista tilaisuutta, eikä tuntenut ollenkaan juhlamieltä. Stevensin sijasta palkintopystin sai tuona vuonna animaatioelokuva Cocon Remember Me -laulun tekijäkaksikko Kristen Anderson-Lopez ja Robert Lopez.

Lähde: The Guardian

Kuva: Frenesy Film Company/ RT Features/Call Me By Your Name, 2017