Netflixin suositusjärjestelmä ärsyttää tuottajaa

5.10.2018 18:18

Yhdysvaltalainen elokuvakäsikirjoittaja ja -professori James Schamus epäielee Netflixin tapaa suositella elokuvia. Myös sellaisia elokuvia kuin Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme ja Brokeback Mountain tuottanut Schamus kokeili Netflixin suositusjärjestelmää itse, kun suoratoistojätti osti levitysoikeudet hänen tuottamaansa dokumenttiin.

Kinefiiliksi tunnustautuva Schamus seurasi mielenkiinnosta, miten Netflix tarjosi hänen lapisimissi JonBenet Ramseyn tragediaa käsitellyttä dokumenttiaan katsojille. Kävi ilmi, että joillekin katsojille dokumenttia tarjottiin koko näytön peittäneellä markkinointikuvalla, joillekin esim. pienen mainosbannerin avulla. Netflixin tapa nostaa ohjelma esille ei kuitenkaan ollut kovin looginen.

– Siinä ei ollut järjestelmällisyyttä, koska he vain testasivat sitä, Schamus kertoo.

Testaamisella hän viittaa kokeiluun, jossa kuluttajille tarjotaan eri vaihtoehtoja tarkoituksena selvittää, mitä vaihtoehdoista esim. klikataan useammin. Schamusin mukaan ohjelman satunnainen suosittelu alkaa suoratoistopalvelussa, jos järjestelmä tulkitsee katsojan kuuluvan 78%:n varmuudella henkilöihin, jotka saattavat olla kiinnostuneita tietystä sisällöstä. Hänen mielestään järjestelmä ei näin ollen toimi kunnolla.

Lähde: IndieWire

Kuva: Netflix/Cs104group15