Virtuaalitodellisuuselokuva julki: ei pornoa, vaan uskontoa

29.8.2016 13:34

VR-silmikolla eli virtuaalitodellisuuden katseluun suunnitelluilla katselulaitteella on mahdollista katsoa myös elokuvia. VRWERX ja Autumn Productions yhtiöt ovat tuomassa erään sellaisen markkinoille jouluksi, mutta sitä ennen kyseinen leffa esitetään Venetsian elokuvajuhlilla. Vaikka esim. videokasettien yleistymisessä pornoleffoilla oli suuri merkitys, tämä leffa edustaa kokonaan toista suuntaa: uskontoa.

Kyseessä on Jeesuksen elämää kuvaava elokuva, joka kuvattiin Italiassa viime vuonna. Jesus VR – The Story of Christ saa ensi-iltansa Venetsiassa jo tällä viikolla. Festivaaliversio on yli puolta lyhyempi kuin joulukuussa mm. Oculus Rift- ja Google Cardboard -katseluvälineille ns. joka kotiin suunnattu versio. Lyhyttä tai pitkää, elokuvan ohjaaja David Hansen on lupaillut katsojille tunne-elämystä, mitä vapaasti 360-asteen kulmassa katsottava elokuvamaailma todennäköisesti ainakin jossain määrin tarjoaakin.

– Katsojat voivat todella aistia olevansa Jeesuksen ja tämän opetuslapsien kanssa [ – ] tämä on kaikkien aikojen tarinoista voimakkain ja virtuaalitodellisuus on täydellinen keino sen kertomiseen, Michael Shannonin ja Kevin Spaceyn tähdittämän Elvis & Nixon -leffan tuottajanakin toiminut ohjaaja suitsuttaa. Kaikki eivät kuitenkaan ole innostuneet virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista elokuvanteossa. Esimerkiksi ohjaaja Steven Spielberg on arvellut, että yleisö saattaa unohtaa itse tarinan jäädessään ihailemaan elokuvan maisemia.

Lähteet: Variety, Telegraph, Guardian

Kuva: Autumn Productions