Independence Day -jatko-osan jälkeen: lisää tuhoa

18.6.2016 17:15

Independence Day: Uusi uhka on tulossa kuun lopulla elokuvateattereihin, mutta sen tekijät miettivät jo seuraavaa leffaa. Myös se on oikeastaan paluuta vanhaan, sillä ohjaaja Roland Emmerich ja hänen kanssaan jo 1990-luvun Independence Dayta tekemässä ollut tuottaja-käsikirjoittaja Dean Devlin haluavat alkaa puhtaalta pöydältä Stargate – Tähtiportti -elokuvansa kanssa. Parivaljakon Stargate-raina sai ensi-iltansa vuonna 1994, ja elokuvan tarinaa jatkettiin myöhemmin television puolella usean sarjan voimin.

Kurt Russellin ja James Spaderin tähdittämä tieteisseikkailu Stargate yhdisteli Egyptin mytologiaa ja aikamatkailuteorioita amerikkalaissotilaiden taistelutahdon kanssa. Devlin muistelee leffan tekemisen olleen hankalaa, sillä studioilla ei ollut kyseisenä ajankohtana suurta uskoa tieteisgenreen.

– Se on ainut elokuvistani, jonka piti alusta alkaen olla trilogia. Me halusimme tehdä toisen ja kolmannen osan, mutta [rahoittajat] halusivat vain tv-sarjoja. Olen kirjaimellisesti yrittänyt 20 vuotta saada tätä projektia etenemään. Mutta 20 vuotta myöhemmin me emme oikeastaan voi tehdä kakkososaa. Meidän pitää aloittaa alusta uudelleen, joten niin teemme ja laitamme [uusiin elokuviin] kaikki ne asiat, joita ensimmäisellä kerralla emme voineet laittaa, Devlin kertoo Portland Business Journalille antamassaan haastattelussa.

Stargate-televisiosarjat ovat vuosien saatossa keränneet suuren fanikunnan, jota voi oikeastaan pitää niitä edeltäneen elokuvan fanikuntaa vahvempana. Tässä valossa onkin mielenkiintoista, aikovatko Devlin ja Emmerich tehdä trilogiastaan enemmän niiden kuin alkuperäisen elokuvan kaltaisen. Ennen paluuta Stargateen Devliniltä on kuitenkin vielä tulossa itse ohjaamansa ja käsikirjoittamansa tieteistoimintapläjäys Geostorm, jonka ensi-iltapäivämäärää siirrettiin vastikään yllättäen ensi vuoden loppuun. Emmerich puolestaan mm. on tuottamassa trilleriä Confluence ihmisen ja koneen häilyvästä rajasta.

Lähteet: Variety, Portland Business Journal, CinemaBlend

Kuva: MGM