Todella onnistunut jatko-osa. Hahmoja on syvennetty ja tunnelma on asiallisen synkkää.

21.4.2006 22:56

Maailmassa tapahtuu paljon mutaatioita jatkuvalla syötöllä. Joskus mutaatiot ovat ainakin tämän elokuvan mukaan todella isoja. Jo sarjakuviin perustuva elokuva X-Men esitteli meille ison joukon mutantteja, jotka yrittävät tulla toimeen ei-mutanttien kanssa. Tässä jatko-osassa Valkoiseen taloon hyökkää tuntematon mutantti. Sitten X-Menien kouluun hyökätään ja koulun johtaja Xavierikin (Patrick Stewart) on kateissa. Näyttää siltä, että armeijan leivissä olevalla tiedemiehellä William Strykerilla (Brian Cox) on jotain tekemistä näiden tapahtumien kanssa. X-Menit joutuvat turvautumaan arkkivihollisensa Magneton (Ian McKellen) apuun.

X-Men on todella onnistunut sarjakuvafilmatisointi. Niin on myös sen jatko-osa, X2. Tai X2 on jopa hieman parempi kuin ykkönen. Ja tuleepa vielä tänä vuonna X3. Tässä leffassa on toimintaa jopa enemmän kuin edellisessä osassa. X2 on myös edeltäjäänsä hieman synkempi elokuva. Draamaakin saadaan hyvin sovitettua mukaan. Käsikirjoituskin on toimiva ja hahmoja on kehitelty eteenpäin ja on tuotu uusiakin naamoja mukaan, muun muassa Pyro-niminen hemmo, joka grillaillee ihmisiä. Efektitkin ovat yhtä hyviä kuin X-Menissä, eikä niitä edes käytetä liikaa.

Patrick Stewart (Star Trek: The New Generation) tekee todella hyvää työtä Xavierin roolissa. Onpa hänen hahmoonsa saatu lisää syvyyttäkin. Wolverine/Loganista (Hugh Jackman (X-Men) saadaan tietää uusia asioita ja Jackmanikin tekee hyvää työtä. Ian McKellen on todella loistava Magneton roolissa ja saadaanpa Magnetoon huomattavasti enemmän väriä. Ja näemmepä mihin hän pystyy. Mies muun muassa osaa vetää kaiken raudan verestä. Myös muut mutantit on tehty hyvin ja näyttelijät tekevät hyvää työtä.

Arvosteltu: 21.04.2006