13.11.2007 19:42

Alkuperäinen nimi:Resident Evil: Extinction
Valmistusvuosi:2007

Olen usein joutunut pettymyksekseni huomaamaan, ettei edes loistavasta pelisarjasta saada ikinä kasaan toimivaa ja oikeasti hyvää elokuvaa. Silent Hill -filmatisointi antoi minulle kuitenkin toivoa, ja uskalatauduin siirtymään Resident Evil -elokuvien kimppuun. Kahden ensimmäisen osan jälkeen tunnelma oli kaikin puolin ristiriitainen; ykkösosa oli ihan mukiinmenevää säikyttelytoimintaa ja toinen osa taas suuren kokoluokan pettymys. Jotta arvosteluuni saataisiin ripaus dramatiikkaa, suorastaan rukoilin että kolmas osa soisi pelastuksen ja irrottaisi minut tästä ikuisesta epäuskoisuudesta pelielokuvia kohtaan. Siinä se ei niinkään onnistunut, vaikka yritys onkin hyvä.

Elokuva kertoo T-viruksen saastuttamasta maapallostamme, joka viruksen myötä on päässyt ”hieman” aavikoitumaan. Toistaiseksi virukselta välttyneet ihmiskunnan rippeet elävät ainaista kiertolaisen elämää, sillä paikoillaan pysyminen houkuttelisi ihmislihaa janoavat, ilkeän näköiset elävät kuolleet heidän kimppuunsa. Edellisistä osista tuttu Alice (Jovovich) kiertelee ympäri Amerikan valtoja moottoripyörällään ja listii viruksen tartuttamia reppanoita siinä sivussa.
Kaiken pahan alku ja juuri, Umbrella Co., on saanut selville että alkuperäisen Alicen verellä virus saataisiin pysäytettyä. Totta kai soppaan sekoitetaan paha tohtori-setä (Glen), joka päättääkin käyttää tutkimustuloksiaan hyväksi aivan väärällä tavalla; hänen aikeinaan on kesyttää epäkuolleet käypäksi työvoimaksi.
Toisaalla Claire Redfieldin (Larter) johtama ihmisjoukkio yrittää parhaansa mukaan selviytyä virusta vastaan. Alice lyö jengin kanssa hynttyyt yhteen auttaakseen porukan ”ei-saastuneelle alueelle” ja tehdäkseen itse selvää Umbrellan porukasta.

Kauhuelokuvana Resident Evil: Tuho ei toimi alkuunkaan. Vaikka etenkin alussa tunnelman luonti ennen ”nyt sun täytyy säikähtää” -kohtausta on onnistunutta, alkaa se takkuilla elokuvan edetessä. Perjantai-illan äksönpläjäyksenä elokuva toimii kuitenkin mainiosti ja onkin toimintaelokuvana ihan näyttävän näköinen ja viihdyttävä.

nimimerkki: Ookami-sama

Arvosteltu: 13.11.2007