Paljon hienoja esiintymisiä ja ennen kaikkea todella hienoja biisejä.

6.3.2006 14:20

Alkuperäinen nimi:Eppu Normaali - Video jää pystyyn
Valmistusvuosi:2005

Eppu Normaali ei pahemmin ole musiikkivideoita uransa varrella tehnyt, mutta onneksi televisiotaltiointeja löytyy Yleisradion arkistoista sitäkin enemmän. Ja nyt nämä taltioinnit on koottu hienosti tupla-DVD:lle, joka kantaa nimeä Video jää pystyyn. Kyseessä on siis Eppujen videohistoria, alkaen Särkänniemen konsertista vuodelta 1978 ja päättyen vuoden 2003 Raumanmeren Juhannuksen konserttiin. Näiden tapahtumien väliin mahtuu paljon hienoja esiintymisiä ja ennen kaikkea todella hienoja biisejä.

Paketti sisältää harvinaisia esiintymisiä, live-pätkiä sekä playbackina soitettuja kappaleita. Yhteensä yli 50 biisiä! Tv-esiintymisten lisäksi paketti sisältää myös kokonaisia keikkoja. Ensimmäinen levy keskittyy lähinnä Eppujen musiikilliseen puoleen, mutta mukana on myös pari uutista Eppujen vuonna 1996 tekemästä paluusta. Biiseistä mukana ovat kaikki tunnetuimmat ja muutama vähemmän tunnettu Eppu-klassikko. Paketin toinen levy sisältää biisien lisäksi mm. Peter Von Baghin toimittaman ohjelman ”Lähikuvassa Martti Syrjä & Eppu Normaali” vuodelta 1983. Musiikin lisäksi toinen mielenkiintoinen pätkä on Tulilinja-ohjelmasta vuodelta 1990 peräisin oleva haastattelu, jossa haastateltavina ovat bändin keulahahmo Martti Syrjä sekä yhtyeen toinen kitaristi ja kaikkien legendaaristen Eppu-biisien säveltäjä Mikko ”Pantse” Syrjä. Haastattelussa selviää mm. mistä kaikki oikein alkoi.

Paketin sisältö on seuraavanlainen:

Levy 1 (1978 – 2003):

Iltatähti 1978:Rääväsuita ei haluta Suomeen, Jee jee.

Tuubi 1979:Njet njet.

Puhumalla paras 1981:Mies soittaa rokkia, Uusi tyttö koulussani, Sikaillaan.

Iltatähti 1981: Haastattelu, Delirium tremens, Sikaillaan.

Kesätuubi 1983:Onnellinen hetki elämässä, Balladi kaiken turhuudesta.

Casino 1984:Nyt reppuni jupiset riimisi rupiset, Ei säästä perheen koiraakaan.

Hittimittari 1984:Pimeyden tango.

Viikonlopputelevisio 1985:Pannaan pannaan, haastattelu, Taivaassa perseet tervataan, Suuri ja mahtava

Kamoon – kielet poikki 1985:Elämän tarkoitus, Yöjuttu

Superhitit 84/85:Pimeyden tango, Kitara taivas ja tähdet

Pål Presli Show:Haastattelu, Voi kuinka me sinua kaivataan, Vuonna 85

Itsenäisyys ja rock 1986:Joka päivä ja joka ikinen yö, Kaikki häipyy on vain nyt

Hittimittari 1986:En saa mielestä sinua

Citius, altius, rock’n’roll 1991:Palkintojen jako, Tahroja paperilla, Urheiluhullu

Riffi – musiikin kevyt kosketus 1993:Näinhän täällä käy

Matti Pellonpään muistokonsertti Tavastialla 1995:Nuori poika, Tahroja paperilla, Njet njet

Uutiset 5.11.1996

Ajankohtainen kakkonen 19.11.1996

Raumanmeri 2002:Akun tehdas, Linnunradan laidalla

Raumanmeri 2003:Puhtoinen lähiöni, Bob Dylan

Levy 2 (1984 – 1990):

Lähikuvassa 1983:Lähikuvassa Martti Syrjä & Eppu Normaali

Klubirock 1984:Hyi meitä, Tähdenlennon tiellä, Savuna ilmaan, Viides toukokuuta, Lainelautaileva lehmänmaha r & r, Roadhouse Blues

Provinssirock 1986:Elämän tarkoitus, Voi kuinka me sinua kaivataan, Vihreän joen rannalla (kauan sitten), Nyt reppu jupiset riimisi rupiset, Kitara taivas ja tähdet, Pimeyden tango, Nuori poika

Tulilinja 1990:Haastattelut, Kuka on Pertti Ström, Tahroja paperilla, Savuna ilmaan, Puhtoinen lähiöni, Voi kuinka me sinua kaivataan, Taivaassa perseet tervataan, Sukset (vaikeata tämä hiihtäminen feat. Pate Mustajärvi).

Kyseessä on siis todella mahtava paketti, joka kattaa koko Eppu Normaalin historian. Tämän DVD:n avulla myös Eppu Normaaliin perehtymättömät henkilöt saavat hyvän käsityksen siitä minkälaisesta yhtyeestä oikeastaan on kysymys. Eppu-faneille pakollinen hankinta.

nimimerkki: Juki

Arvosteltu: 06.03.2006