Lähes Katsastuksen veroinen tv-elokuvaklassikko.

10.5.2012 01:15

Alkuperäinen nimi:Onnellinen mies
Valmistusvuosi:1979

Onnellinen mies on TV 1 -televisioteatterin vuonna 1979 tekemä tv-elokuva sitkeästä siltainsinööristä, joka ei anna periksi vaikka häntä yritetään nujertaa. Arto Paasilinnan romaania, johon elokuva perustuu en ole lukenut, mutta elokuvan olen aikanaan televisiosta ja kirjaston vhs-kasetilta muutaman kerran nähnyt ja nyt dvd:lta. Minä ja pari kaveriani olemme kauan odottaneet tämän hienon klassikon ilmestymistä kaupallisessa formaatissa ja nyt vihdoinkin se on ilmestynyt.

Elokuvassa Kuusmäelle siltaa rakentamaan tullut siltainsinööri Jaatinen (Harri Tirkkonen) joutuu vähän huonoon valoon kunnan silmäätekevien kanssa, eikä myöskään Jaatisen menestystä hameväen kanssa katsota hyvällä. Pian on kunnalla ja Jaatisella napit vastakkain, mutta Jaatinenpas ei ole luovuttajatyyppiä ja valtaa pikkuhiljaa koko kunnan.

Elokuvassa on varsin onnistuneet roolivalinnat. Rooleissa nähdään mm. Liisa-Maija Laaksonen, Martti Kainulainen ja Vesa Mäkelä. Elokuvassa on laadukasta ja hauskaa replikointia yllinkyllin. Elokuvan voisi kategorioida ehkä draamakomediaksi, sillä hauskan replikoinnin lisäksi siinä on mielestäni myös sanomaa. Hyvä vastaan paha, ja pieni vastaan iso -vastakkainasettelua. Myös kaveria ei jätetä sopii jossain määrin elokuvan sanomaksi.

Mitenkään täydellinen elokuva Onnellinen mies ei kuitenkaan ole. Muutama kohtaus on vähän epäonnistunut joko alunperin tehtäessä tai myöhemmin leikkauspöydällä. Kuva on paikoin suttuinen ja värit kuluneet. DVD-markkinoille ei selkeästikään ole panostettu restauroimalla kuvaa tai ääntä. Kuvaformaattikin on ilmeisen alkuperäinen 4:3 ja monoäänitys. Mitään ekstraakaan ei levyllä ole. Saatoin antaa ehkä puolikkaan tai jopa yhden kokonaisen tähden liikaa innostuttuani, mutta koska kyseessä on lähes Katsastuksen veroinen tv-elokuvaklassikko, ei kuvan taso tai paikoin vähän halvan oloinen toteutus paljon haittaa.

Arvosteltu: 10.05.2012