Koukut, suorat ja potkut on ojennuksessa.

26.1.2003 11:17

Alkuperäinen nimi:The Accidental Spy
Valmistusvuosi:2001

Jackie Chan, tuo idän hyppypotkumoottori on palannut tällä kertaa juurilleen. Kyseessä on nimittäin Hong Kong -kamaa, jossa äijä vetää hyperinnokkaan kuntoiluvälineiden myyntitykin Buckin roolia, joka päätyy vahingossa vakoojaksi. Heppu sattuu työpäivän päätteeksi näkemään ryöstön ja hankkii saaliin takaisin omalla tyylillään. Siitä se lähtee.

Kun vakoojan rooli saadaan sovitettua päälle niin juoni keskittyy kuolleen isän vakoojahistoriikin selvittelyyn, kehittyneemmän pernaruttobakteeriin (Anthrax II) metsästykseen ja sen salakaupan estämiseen. Kaiken maailman konnat juoksevat Chanin perässä ja mies pistää potkua ohimoon.

Chanin viimeaikaiseen tuotantoon on sekoittunut aimo annos huumoria, mutta nyt otetaan vähän takapakkia ja keskitytään suunsoittamisen sijaan toimintaan ja juoneen. Mukana ei ole ketään suunsoittamista taitavaa partneria, joten Jack hoitaa hommat itse. Koukut, suorat ja potkut on ojennuksessa ja nehän heppu osaa. Taistelujen tiimellyksessä käytellään kaikkea käsien ulottuvilla olevaa sälää. Tämä tekee rähinöistä hauskaa, ja sehän ollut Chanilla aina tapana.

Ehkä tämän tyyppinen yksilösähellys sopii Chanille paremmin kuin jonkun partnerin kanssa hoideltu perinteisempi kyttäkaksikkojuttu, jossa toinen aukoo turpaa ilman ylivertaisia taistelutaitoja. Antaa palaa vaan Jackie.

Arvosteltu: 26.01.2003