Keskitasoa hillitympi hyytävä maailmanlopun kuva.

13.6.2008 19:09

Alkuperäinen nimi:The Happening
Valmistusvuosi:2008

Intialaissyntyinen suspense-setä M. Night Shyamalan on jälleen tehtaillut uuden elokuvan The Happening. Bruce Willisin tähdittämillä loistavilla Kuudes Aisti(1999) ja Unbreakable (2000) itsensä likoon pistänyt luotsi jatkoi Mel Gibsonin viljapeltokuvio trilleri Signsillä (2002) ja metsän keskellä asuvasta kansasta Kylässä (2004), jotka olivat vielä myös toimivia elokuvia, vaikka jakavatkin mielipiteitä rajusti kahtia. Näitä seurannut fantasia räpellys Lady in the Water (2006) olikin sitten puolestaan täysin kamala tuotos, jossa Shyamalan löi kirveensä kiveen pahasti. The Happening elokuvalla Shyamalan kokeilee maailmanlopun teemaa, hieman erikoisella visiolla ja päärooliin Shyamalan on Sam Mercerin kanssa palkannut Mark Wahlbergin. Tällä kertaa Shyamalan on jälleen suhteellisen onnistuneessa vireessä, vaikka The Happening tulee Shyamalanin tapaan jakamaan mielipiteet kahtia.

The Happeningin juonesta on loppujen lopuksi yllättävän vähän paljastettu tietoa ja hyvä niin, sillä trailereidenkin ollessa enemmän vain kuvia erikoisen katastrofi-kriisin keskeltä. Kauniina kesä-aamuna New Yorkin keskuspuistossa alkaa sattua outoja kuolemantapauksia ja läheisen rakennustyömään miehet hyppäävät kadulle. Läheinen koulu evakuoidaan terroristi-iskujen pelossa. Opettaja Julian (Leguizamo) pyytää toisen opettajan Elliot Mooren (Wahlberg) ja hänen vaimonsa Alman (Deschanel) mukaansa Philadelphiaan perheensä kanssa. Matka ketkeaa pieneen maailaiskylään ja kriisi pahenee koko ajan maailmanlopullisiin mittoihin.

Surkean Lady in the Waterin nostamien nolla-odotusten ansiosta The Happening onkin Shyamalanilta jälleen astetta parempi elokuva, joka vie Lady in the Wateria mennen tullen metsään. Itse olen pitänyt Shyamalanin luomasta tunnelmasta elokuvissaan ja tälläkään kertaa se ei petä, sillä parhaimillaan The Happening liikkuukin juuri painostavan tunnelman suojassa maaliin ja kuten aijemmissakin elokuvissaan Shyamalan käyttää visuaalisia tehosteita harkitusti ja vähäisesti. Kuten muissakin Shyamalanin elokuvissa on mies tehnyt The Happeningin käsikirjoituksen itse, joka osittain toimii hyvinkin, koska hän ei juurta jaksaen selitä katastrofin-syntyä. Tosin loppupuolella alun tehokkuus, hieman hukataan. Itsemurhakohtaukset Shyamalan kuvaa läheltä ja tarkasti,joten ei ihme, että rapakon takana rapsahti R-rating.

Aivan kuten muutamissa viime vuosien elokuvissa Spielbergin Maailmojen Sota (2005), Frank Darabontin The Mist (2007) ja Matt Reevesin Cloverfield (2008) tarkastelee Shyamalankin katastrofia pienen ihmisjoukon näkökulmasta, jotka eivät tiedä yhtään sen enempää tapahtuvasta kriisistä kuin teatterissa istuva katsojakaan ja tälläkään kertaa ei nähdä mitään hallitusta bunkkerissa miettimässä miten kriisi lopetettaisiin. The Happening pohtii myös psygologisen-onnistuneesti mitä ihminen on valmis tekemään suojellakseen lähimmäistään siltä kaikkein julmimmalta kohtalolta.

Onko kyseessä terroristihyökkäys, biologisen sodankäynnin uhka, luonnonkatastrofi vai jotain muuta?. Tähän Shyamalan antaa vastauksia hiljalleen ja pistää katsojan mielikuvituksen täysille jylläämään ja kuten miehen tapoihin kuuluu, niin lopullekin on pieni yllätys jälleen varattu, joka tosin jää hieman irraliseksi. Monissa viime vuosien rooleissaan statustaan parantanut Mark Wahlberg jatkaa samalla linjalla Elliotin roolissa, joka joutuu keskelle erikoista tapahtumaa. John Leguizamo ja Zooey Deschanel pysyvät myös hyvin kelkassa mukana ja tekevät pätevää työtä Wahlbergin rinnalla.

Kokonaisuutena The Happening on keskitasoa hillitympi hyytävä maailmanlopun kuva pienen ihmisjoukon pakomatkasta mystisen kriisin puhjetessa salaperäisesti maapalolle. The Happeningin loputtua tuli hetken aikaa katseltua ympäriinsä ja todettua, että kaikki on toistaiseksi kunnossa.

Arvosteltu: 13.06.2008