Erinomaisesti toteutettu sovitus erinomaisen kirjailijan erinomaisesta kirjasta ja tulos on erinomainen.

8.6.2008 00:41

Alkuperäinen nimi:A Scanner Darkly
Valmistusvuosi:2006

[I]”You are constitutionally incapable of not shuttingthefuckup!”[/I]

Ollaan eteläisessä Kaliforniassa. Huumepoliisi Fred (Reeves) saa tehtäväkseen tarkkailla narkomaani Bob Arctorin (Reeves) lähettyvillä tapahtuvaa huumekauppaa ja muita laittomia edesottamuksia. Ehkä hänen kauttaan on mahdollista päästä pahamaineisen D-aineen jäljille. D on kovaa addiktiota aiheuttava hallusinogeeni, mikä pitkällä tähtäimellä tekee käyttäjänsä aivokuolleeksi raakiksi. Bobilla on ongelmia tyttöystävä Donnan (Ryder) kanssa eikä Jim Barrisin (Downey Jr.) omat omituisen trivian sävyttämät vainoharhaiset teoriat helpota asiaa. Mukana roikkuu myös lähes yhtä pahasti huumeista pihalla oleva Ernie Luckman (Harrelson) ja todella komeasti pihalla oleva Charles Freck (Cochrane). Fred/Arctor jatkaa kannibalistista tarkkailuaan piirteitä muuttelevan sekopuvun suojissa ja hänen ongelmansa D-aineen kanssa pahenee.

[I]”I swear to god that a toddler has a better understanding of the intricacies of chew-swallow-digest-don’t kill yourself on your TV dinner!”[/I]

Philip Linklaterin sovitus Philip K. Dickin huumehöyryisestä tilityskirjasta on melkoisen paranoidi ja mustan huumorin sävyttämä retki. Kaikki on hämärää, kenenkään ei voi luottaa ja et voi luottaa edes itseesi. Paranoia, kauhu ja hallusinaatiot tulevat elämään kauniin rotoskooppi-animaation voimalla käsikirjoitus on täynnä omituisia visioita, oudompia henkilöitä, outoa ja hysteerisen hauskaa sekopäädialogia. Kieroutuneen maailmankuvan ja henkilökohtaisen apokalypsin ilmentymänä niinkin traaginen tapaus kuin narkomaanin epätoivossa tekemä itsemurha muodostuu mustan huumorin sävyttämäksi kosmiseksi vitsiksi ja luonnollisesti parrakkaan edesmennyt kirjailijamaestro tekee hienoisen cameon.

[I]”One thousand years later, they had reached the sixth grade, the year he had discovered masturbation.”[/I]

Näyttelijätyö on samaa höyrypäistä tasoa kuin ohjaus ja käsikirjoitus. Reeves ei ole mitenkään huono sekoavassa roolissaan ja todellisen huumorihuipun tekee Downey Jr. sekopäisen Barrisin roolissa. Suurin osa omituisista tokaisuista ja heitoista on juuri Barrisin suusta, eikä Rory Cochrane tee pienestä roolistaan huolimatta mitään heikkoa työtä hänkään. Freck nyt vain sattui olemaan henkisesti romahtava narkomaani ja tuskin oli sitä täysin omasta valinnastaan.

[I]”The Latin for ’make’ is facere, which always reminds me of fuckere, which is Latin for ’to fuck’, and I have been getting jack shit in that department as of late.”[/I]

Kokonaisuutena A Scanner Darkly on erinomaisesti toteutettu sovitus erinomaisen kirjailijan erinomaisesta kirjasta ja tulos on erinomainen. Itse asiassa niin erinomainen että sen ainoa heikkous on loppu.

Arvosteltu: 08.06.2008