Animaatioklassikon surkeaakin surkeampi leffaversio.

20.9.2008 16:13

Alkuperäinen nimi:Thunderbirds
Valmistusvuosi:2004

Söpö: Meillä on tässä ohjaajavieraana Jonathan Frakes. Päivää Mr. Frakes.
Frakes: Päivää.
S: Miksi ohjasitte Myrskylinnut?
F: Minä halusin tehdä kivan elokuvan kaikenikäisille. Hehheh.
S: Jaaha, vai sillä tavalla. Mitenkä määrittelisitte kivan, Mr. Frakes?
F: No se on kuin… Lentäisi Enterprisellä!
S: Niin, teidäthän tunnetaan myös komentaja Rikerinä Star Trek: The Next Generation -sarjasta. Ei varmaankaan haittaa, jos kutsun teitä tästä edespäin komentaja Rikeriksi?
F: Ei toki.
S: Eri nastaa. Palataan Myrskylintuihin. Mikä teillä oli pointtina siinä, että halusitte tehdä nukkeanimaatiosta elokuvan ihmisnäyttelijöillä, komentaja?
F: (Nauraa partaansa.) Ei tämän ikäinen mies enää leiki nukeilla. Hehheh.
S: Mutta niin ikään vuonna 2004 ilmestyneessä Team Americassahan alkuperäisen Myrskylinnut-sarjan konseptia hyödynnettiin hienosti…
F: Minä vastasin tuohon jo. Näin isoissa kourissa Barbiet ja Kenit napsahtavat poikki. Eihän sellainen ole mikään kokoperheen leffa, jossa päähenkilöt menevät säleiksi.
S: Tuossa on itua, Försti.
F: Tiesin, että noin älykäs nuori nainen ymmärtäisi.
S: Kiitos. Miksi kuitenkin elokuvassanne pelleillään ihmelaitteilla ja romutetaan niitä iso läjä? Eikö se rajaa kohderyhmää?
F: Minusta on kivaa leikkiä vimpaimilla. Näin meidän kesken, kävin aina kuvauspäivän jälkeen itse lentämässä niillä vehkeillä. Ihan kuin olisin ollut huvipuistossa, muttei minun tarvinnut maksaa mitään! Ai-jai, tuosta tulivatkin mieleeni aikani komentaja Rikerinä… (Vajoaa muistoihinsa.)
S: Herra komentaja, minulla olisi vielä pari kysymystä.
F: Niin?
S: Kun olitte mukana ottamassa Myrskylintuihin näyttelijöiksi lauman mitäänsanomattomia pällejä, kompensoitteko sillä tavoin tehostekuluja?
F: Nuori nainen, ettekö te edes katsonut elokuvaani? Ainakin he näyttivät yhtä hyviltä kuin tehosteet! …Siis valokuvissa. Ja olihan meillä myös mukana Oscar-palkittu Ben Kingsley! Hänhän oli sentään Gandhi!
S: Enpä voi väittää vastaan. Entä käsikirjoitus – paljastakaa nyt uskolliselle trekkerille, oliko teillä sellaista oikeasti ollenkaan, herra komentaja?
F: Nooh, sen päälle kaatui yhdessä vaiheessa vahingossa sekä limukkaa että olvia. Mutta improvisoimme siitä eteenpäin varsin lahjakkaasti.
S: Indeed… Tämä olikin sitten tässä. Hauskoja lentoja, herra komentaja.
F: Thanks. Ja jos kiinnostaa, voit koska tahansa tulla kokeilemaan T1:n ohjaussauvaa kotiini. Pidän T1:stä siellä parkissa uima-altaani alla. Ohjaamossa voi tosin tulla vähän kuuma, joten ota bikinit mukaan.
S: Superia. Kiitos, ehkä poikkeankin.

Näihin aurinkoisiin tunnelmiin päätämme haastattelun. Lukijoille vinkiksi: menkää mieluummin vaikka ajelulle jonnekin kuin jäätte katsomaan tätä leffaa. Alkuperäisen sarjan faneille Myrskylinnut-elokuva aiheuttaa vääjäämättömästi tuskaa ja pahaa mieltä.

Arvosteltu: 20.09.2008