Alapääkomiikka pilaa muuten hyvän komedian.

5.5.2006 15:18

Alkuperäinen nimi:Scary Movie
Valmistusvuosi:2000

Tarina alkaa, kun seksikäs naapurintyttö Drew Decker (Carmen Electra) murhataan kotonaan. Tapahtuman seurauksena ystävykset Cindy (Anna Faris), Buffy (Shannon Elizabeth), Brenda (Regina Hall), Bobby (Jon Abrahams), Greg (Lochlyn Munro), Shorty (Marlon Wayans) ja Ray (Shawn Wayans) alkavat pohtia viime Halloweenina tapahtunutta murhaa ja miettivät olisiko sillä osuutta asiaan. Samaan aikaan koululle tullut reportteri Gail Hailstrom (Cheri Oteri) päättää saada kaiken irti tästä jutusta – keinolla millä hyvänsä.

Scary Movie on ennen kaikkea komediaelokuva, eikä kauhusta ole tietoakaan. Pissa-kakkahuumori kukkii ehkä vähän liiankin rehevästi ja onnistuu vähän turmelemaan muuten ihan kohtuullista pilkkakomediaa. Kaiken alapäähuumorin ohittaen paljastuu alta elokuva, joka on oikesti ihan nerokas, ja vaatisi useamman katselukerran. Tämä tuskin kuitenkaan tapahtuu, sillä oikeasti hyviäkin elokuvia on olemassa. Viittaukset muihin elokuviin (mm. Forrest Gump, Sixth Sense, Scream ja moni, moni muu) ovat hyviä ja jos tekijät olisivat suunnanneet elokuvan vähän vanhemmille katsojille, niin komediasta olisi voinut oikeasti tulla hyväkin (suomeksi: alapäähuumori pois).

Juoni on jo kertaalleen käytetty ja hyvä näin, sillä Scary Movien tarkoitus on ennen kaikkea pilkata muita elokuvia. Kuitenkin itse käsikirjoittajien alapääkomiikka pilaa muuten hyvän komedian. Tämän lisäksi lievästi sanoen tunnelman pilaavat ”ei-hauskat” kohtaukset, joissa todetaan, että tämähän on vain elokuvaa – ei todellisuutta.

Näyttelijät tekevät kohtuu suorituksen, mutta itseeni vaikutuksen teki erityisesti pääosassa oleva Anna Faris, jonka ura tästä elokuvasta lähtikin nousuun. Ohjaajan työ taas oli ihan perinteistä ja tylsähköä teinikomediaa.

Elokuva lainauksineen teki vaikutuksen, alapäähuumori ei.

nimimerkki: Osborne

Arvosteltu: 05.05.2006