Evil Dead Rise

Alkuperäinen nimi:Evil Dead Rise
Valmistusvuosi:2023
Pisteytyksiä: 15
Tarkka arvio: 3.60

Evil Dead Rise kertoo kieroutuneen tarinan kahdesta toisistaan vieraantuneesta sisaresta, joiden jälleennäkemisen keskeyttää kohtaaminen ihmiset valtaansa ottavien demonien kanssa. Tästä alkaa alkukantainen selviämiskamppailu, jonka aikana he joutuvat kohtamaan perheestään version, jollaista ei voisi kuvitella edes pahimmassa painajaisessa.

Arviot

Yksi vuoden tehokkaimmista elokuvakokemuksista joka tarjoaa hypnoottisen kauniin verisuihkun ja yhden häiriintyneimmän paholaisäidin.

Sam Raimin ohjaama ja Bruce Campbellin tähdittämä kauhuelokuva (:1981) lukeutuu kauhuelokuvien kulmakiviin jonka tehokeinot toimivat vielä tänä päivänäkin hienojen kamera-ajojen ja mukavasti taustalla lämpenevän tunnelman vuoksi. Sam Raimi ja Bruce Campbell tehtailivat kaksi jatko-osaa (:1987) ja (:1992) joiden taso säilyi tasaisesti kunnossa. Vuonna 2013 ohjaaja Fede Alvarez päivitti yllättävänkin onnistuneen joskin mielipiteitä hieman jakaneen uusintaversion […]

Arvosteltu: 20.04.2023

Kommentit & Pisteytykset

Villetys

Evil Dead Rise on yllättävän hyvin onnistunut kauhuelokuva, jonka katsoo toiseenkin kertaan ja tämä on erittäin mainio lisä aikaisempien elokuvien jatkoksi. Mökin sijaan tarina sijoittuu tällä kertaa kerrostaloon ja se tuokin ihan hyvää vaihtelua tapahtumapaikkana. Näyttelijöistä Alyssa Sutherland tekee kelpo pääroolin perheen äitinä Ellienä, joka joutuu ensimmäisenä riivatuksi ja tämän lapset joutuvat vaaraan. Myös Anna-Maree Thomas on ihan hyvä tämän siskona Jessicana joka käy taistoon pahuutta vastaan. Veren määrässä tämä osa taitaa olla helposti verisin ja väkivaltaakin löytyy suuri määrä. Itse tapot ja efektit on enimmäkseen hyvin tehtyjä, mutta on mukana myös vähän heikompaakin cgi:tä. Hyvänä puolena tässä on myös käytetty vähän useampaa eri demonia kuolleiden kirjasta ja varsinkin lopun sekasikiö on komia. Kokonaisuutena Evil Dead Rise tarjoaa goren ystävälle erittäin mainion elokuvan ja se kunnioittaa samalla alkuperäisiä elokuvia hienosti.

dbgirl

Yllättävän pelottava leffa, en odottanut sitä. Gorea oli ilahduttavan mukava määrä ja pidin niin paljon siitä miten se oli kunnon tekoverta eikä mitään tietokoneella luotua. Tunnelma oli mukavan synkkä ja ilkeä, joskin odotin vähän ilkeämpääkin menoa, joissain kohdin pehmennettiin liikaa. Tapahtumaympäristö oli ihan kiva, mutta näyttelijät äitiä lukuunottamatta eivät oikein vakuuttaneet. Silti todella hyvä moderni kauhu, plussaa viittauksista muihin kauhuleffoihin ja Evil Deadeihin.

Haahuilija

Ihan jees!