Etusivu Foorumit Legendaloota Tällä hetkellä kuuntelen (kommenttien kera)

Luet parhaimillaan 11 vastausketjuja
  • Julkaisija
    Artikkelit
    • #150109
      Osallistuja

Pistin huvikseni toissapäivänä muutamien suosikkibändieni levyjä järjestyksessä kuunteluun ihan vaihtelun vuoksi kun tulee muuten vedettyä enemminkin satunnaistoistona ja uusia elämyksiä metsästäen.

Tällä hetkellä soi…

Black Sabbath – Die Young

Tuolla kappaleella ne levyn mukavan ilmavat soundit pääsee ehkä parhaiten oikeuksiinsa. Yksi Sabbathin parhaista levyistä ja biiseistä.

• #150182
      Jautsi
      Osallistuja

Eilen kuuntelin klassillista musiikkia, mutta en kovin pitkään. Sunnuntaina katselin ja kuuntelin Teemalla esitetyn Kaija Saariahon oopperan Innocence. Kertoo koulusurmasta. En suosittele koulusurmaa, mutta ooppera on ihan mielenkiintoinen, sitä voin suositella. Moniääninen tarina, Sofi Oksasen libretto.

• #150188
      dbgirl
      Osallistuja

Viime aikoina olen kuunnellut Jessie Waren That! Feels Good-levyä, olen hieman pettynyt kun se ei ole niin hyvä kuin edellinen levy oli, mutta toisaalta hyvät biisit ovat todella hyviä.
      Olen myös kuunnellut Sophie Ellis-Bextorin levyä HANA. Se oli pettymys myös, enemmän kuin Jessien. Fillereitä/keskinkertaisia biisejä on enemmän kuin normaalisti, mutta jotkin biisit on huippuja.
      Minulla on kirjastosta lainassa kirja joka kertoo Kerrang-lehden (jota en ole koskaan lukenut) historiaa. Siinä on myös lehden toimituksen tekemä lista kultakin vuodelta lähtien vuodesta -82 jossa kultakin vuodelta he ovat valinneet vuoden 10 parasta rock-levyä. Viikon verran olen kuunnellut, tänään pääsin viimein vuoteen -83. Kyllä se tästä!

• #150192
      Osallistuja

Työskentelen osa-aikaisesti henkilökohtaisena avustajana, ja yksi asiakkaistani tykkää kovasti hevimetallista. Kävimme eilen Hyvinkään rock-festareilla, missä esiintyivät muun muassa Lördi, Steven and the Seagulls ja Pantera. En itse ole mikään festari-ihminen, ja eilen sattui lisäksi olemaan todellinen koiranilma. Satoi ja oli muutenkin kylmä, joten en saanut elämyksestä kauheasti irti.

Ainoastaan Panteran esitys lämmitti vähän lähinnä Phil Anselmon lauluäänen ja karisman ansiosta. Kun Anselmo huusi, se kuulosti mahtavalta. Kun Anselmo lauloi melodioita, se kuulosti aivan kauhealta. Keikan loppupuolella tuli Black Sabbathin ”Planet Caravan”, joka oli kai tarkoitettu tunnelmalliseksi ja unenomaiseksi hetkeksi ennen loppuhuipennusta (”Walk”, ”Cowboys from Hell”). Laulusuoritus meni täysin nuotin vierestä, ja kävinkin biisin aikana palauttamassa kaljatölkkejä, joista maksettiin muhkea 1 €:n pantti. Tienasin tällä tavalla 25 euroa ylimääräistä, vaikka siellä taisikin olla joku sääntö, jonka mukaan yksi henkilö sai palauttaa enintään 5 tölkkiä, mutta milläs sellaista valvoo kun palautuspisteitäkin oli useampi.

Kummastusta herätti myös Anselmon asukokonaisuus: ei kenkiä, šortsit ja lyhythihainen turtleneck. Viimeisen biisin jälkeen Anselmo totesi, että onpas täällä kylmä (Suomen kesä klo 24) ja että mä alan olla jo aika vanha mies, lauloi (jälleen nuotin vierestä): ”and she’s buying a stair-fucking-way…” ja poistui lavalta.

Työpäivästä tuli sangen pitkä (lähes 17 tuntia), eli heräsin vasta noin tunti sitten. Tällä hetkellä kuuntelen Pääkallon ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa pitkäsoittoa, joka kantaa yhtyeen nimeä. Kyseessä on rautalankaa ja kauhurokkia yhdistelevä orkesteri. Konsepti on niin omaperäinen, ettei selkeää vertailukohtaa ole ihan helppo löytää. Musiikkityylissä on ehkä jotain samaa kuin Viikatteen varhaistuotannossa, ennen kuin yhtye siirtyi iskelmämetalliin. Sanoituksista tulee mieleen Kummitus.

• #150206
        dbgirl

Joku muukin kuuntelee Pääkalloa, jee! 🙂

Tähän lainaus levyarviostani jonka kirjoitin rateyourmusic.comiin jokunen aika sitten:

”Rehellisesti sanottuna en ole ihan kauheasti varsinkaan suomigoottia kuunnellut, mutta tämä kuulosti heti melko persoonalliselta tapaukselta. Laulut voivat musiikillisesti kuulostaa melko samanlaiselta, koska laulut on kaikki esim. kaiutettu, mutta tällä toisaalta saadaan yhteneväisyyttä levylle. Näin ensikuulemalta, näkemättä sanoja, sanat kuulostivat tulevan jostain aikojen takaa (kahdeksankymmentäluvulta) ja osittain siksi tämä kuulosti naiiviudessaan viehättävältä. Parissa kappaleessa oli jotain puhetta joista en saanut selvää, toinen kuulosti siltä kuin se olisi jostakin vanhasta suomifilmistä ja siitäkin plussaa, kun mennään ensimmäisellä kotimaisella niin otetaan sitten lainakin kotimaisesta! Kansikuva on ihan OK mutta jotenkin tuntuu olevan musiikin kanssa eriparia, olisin ennemmin pitänyt jos kansitaide olisi samaa tyyliä kuin Kuoleman taikaa-biisin singlen kannessa, piirrostaide olisi sopinut niin paljon paremmin tähän indie(?)-menoon.

Hyvä kokonaisuus, joskin pari heikompaa biisiä oli joukossa. Yleisesti ottaen silti pidin kyllä.

Lempibiisini: Kuoleman taikaa ja Kuparikäärme.”

Annoin kolmosen. Haluaisin antaa enemmän, mutta josko sitten paremmin ensi kerralla.

• #150194

(Tarpeeton viesti. Poistakaa.)

• #150337
      Jautsi
      Osallistuja

Minä kuuntelin näin juhannusaattoaamuna Vesa-Matti Loirin levyn sarjasta 20 suosikkia, nimenä Lapin kesä. Olen näköjään ostellut sarjaan kuuluvia levyjä useampia. Eilen kun oli ukkosta, päätettiin, että tv:tä ei ainakaan aukaista, mutta jotain viihdykettä piti olla, joten vaimon kanssa kuuntelin musiikkia. Vaimo sai valita ekana mieleisensä kuunneltavan, se oli joku Poets of the Fallin levy. Kuuntelin ihan sujuvasti. Minä valitsin seuraavaksi Juha Vainion 20 suosikkia, nimeksi oli annettu Albatrossi. Kuuntelin tietysti lähinnä sanoituksia. Pienet itkut pihautin, kun soi Sellaista elämä on. Siinä on sanoitus tosiaan mestarillinen, arkinen sanonta on sovitettu iskelmään upeasti. Pidän sitä Vainion parhaana lauluna. Sitten kuunneltiin vielä joku levy, mutta olin niin päissäni, etten muista siitä mitään.

Tänään, kun olin kuunnellut sen Veskun levyn – lienekö sitä ennen kuunnellutkaan – laitoin ministereoitten pesään Erkki Junkkarisen 20 suosikkia. Sen nimeksi oli annettu tietysti Ruusuja hopeamaljassa. Meillä oli 1970-luvulla sen niminen c-kasetti ja minua vähän jurppi, kun tällä levyllä ei ole Iisveden kutsua, jota pidän Junkkarisen parhaana. Yritin laulaa joitakin lauluja mukana, mutta olivat näköjään muuttaneet säkeistöt toiseen järjestykseen…

Seuraavaksi ajattelin kuunnella Hectorin 20 suosikkia, myös Hectorin ja Tommy Tabermannin yhteistyönä valmistunut Ruusuportti odottaa vuoroaan. Siihen on Tabermann suomentanut Dan Anderssonin runoja kuten Veli Joakim, Luossan kerjäläinen osv. Otin esille Hurriganesin levyn Roadrunner, saa nähdä jaksanko kuunnella. Ehkä sitten kun kaasujalka jo vipattaa. Levyhyllyä selatessa löysin vielä Juice Leskisen kahden levyn koosteen nimeltä Kautta aikain. Näkyy sisältävän tuttuja ja vähemmän tuttuja piisejä. Juuri nyt kuuntelen kun vaimo tiskaa lounasastioita. Minulle oli kaslerpihvejä. Söin kaksi, kuulemma voin syödä loput vaikka voileivän päällisinä.

Miihkalin tekstistä tuli mieleen, että pitäisikö olla festari-ketju?

• #150347
      Osallistuja

Menin juhannukseksi täydelliseen tietokonelakkoon, ja vietin viikonloppuni varmaan ensimmäistä kertaa neljännesvuosisataan ilman videopelejä, somea tai muuta vastaavaa, enimmäkseen ulkona puuhaillen, niitä näitä vekottimia korjaillen ja rakennellen, vanhoja CD-levyjä kuunnellen ja kirjoja lukien. Löysin ilokseni kirjastosta suomeksi järkälemäisen teoksen Bysantin koko historiasta ja vedin sen läpi melkein päivässä.

Tällä hetkellä kuuntelen Joy Divisionin kahta levyä, mitä muistaakseni ylistin jo vanhalla foorumilla. Toinen levy on aivan erityisen kovaa settiä. Aiheestahan on tehty se hyvä leffakin, 24hr Party People taisi olla nimeltään.

Omaan makuun tällainen lapsuusvuosilta muistuva yksinkertaisempi ja vähän rajoitetumpi elämäntapa on paljon mielekkäämpi, vaikka nykyään vähän vaikea ylläpitää koska kaikki pyörii digiroskan ympärillä. Koko maailman ongelmien ja ulinoiden lävähtäminen koko ajan silmille lähinnä vituttaa, noin niin kuin ihan suoraan sanottuna.

Tällaiset parin minuutin pikasessiot saa hoidettua kätevästi vaikka kaverin kännykällä.

• #150355
      Osallistuja

Itse olen viime päivinä kuunnellut Tasmin Archerin kappaletta ”Sleeping Satellite”. Olen sen olemassaolosta ollut tietoinen jo aiemmin, mutta innostuin toden teolla vasta nyt. Hieno ja omaperäinen kappale, joka mielestäni edustaa näiden 90-luvun alun pop-soul-funk-elektro-viritelmien (Level 42, The Brand New Heavies, Incognito jne.) selvää kärkeä. Jännää on pohtia sitäkin, että Archer oli kappaleen julkaistessaan nuorempi kuin minä nyt, mutta nykyään jo likipitäen eläkeiässä. Archer oli muuten duunaritaustainen ja oli ennen muusikonuraansa työskennellyt teollisuustöissä ja kirjurina.

• #150483

Aqua – Barbie Girl

Vanha klassikko. Ja klassikothan tyypillisesti ovat klassikoita ihan syystä.

Tämän kuunteluun inspiroi luettuani jostain somesta miten ihmiset nyt sen Barbie-leffan tiimoilta palasivat tämän pariin ja huomasivat sen ”järkyttävät” ja ”sopimattomat” sanoitukset, enter tyrmistymiset ja moraaliulina. Koska nykyajan nynnyily, massapsykoosi, pikkulapsiksi vajonneet aikuiset ihmiset ja yleinen ilkeily vituttaa muutenkin, niin tämän pahan mielen kappaleen kuunteleminen tuottaa erityistä mielihyvää just nyt.

Tavallaan tästä tulee mieleen vanhat hyvät ajat ennen mitään somea tai sitä hermoja riipivää paskapolitiikkaa joka paikassa. Mun mielestä moni asia olisi paremmin jos maailma olisi vaan jämähtänyt jonnekin ysärivuosien lopulle ennen mitään digiä kun ihmisillä vielä oli ihan oikeaakin elämää.

• #150496
      Nosfecoff
      Osallistuja

Aikakoneen debyyttialbumihan se tuossa taas käytettynä cd:nä pauhaa. Jälleen kerran. Tämän kuuntelusta on tullut lähes pakollinen toiminto kerran viikossa siitä asti kun sen ostin. Parin vuoden aikana ”elämäni mullistaneiden” albumeiden määrä on valtava, mutta tämä on ehkä vaarallisimmin koukuttanut. Pelkkää killeriä eikä yhtään filleriä. Lähipäivinä luvassa lisää musiikkipölinöitä – pysykää siis kanavalla.

• #150497
        Osallistuja

Tack så mycket kun toit nämä Aikakoneen hitit mieleen. Ysärillä oli Suomessakin kova pop-skene.

• #150695

Loiriplukari – Olisimpa lokki

En tiedä miksi tätä hienoutta en ennen ollut kuullut, mutta Loiriplukarin biisit on ihan surrealistisen tyhmää viihdettä. Näissä se yksi Xysman jäsen siis vetää Vesku Loiri -imitaatioita oman musiikkinsa tahtiin. Mestari itse antoi tälle projektille siunauksensa ja piti sitä hauskana, joten paljon rispektiä.

• #152116
      Osallistuja

Vitalic – My Friend Dario (Dima Prefers Newbeat Mix)

Yksi hauska juttu mitä on tullut harrastettua kesällä autoillessa on pistää soittimesta tulemaan täysin sattumanvaraisesti aivan mitä tahansa renessanssi- ja barokkimusiikista kaiken maailman black metaliin ja discojytkeeseen. Tämä kappale oli yksi omista suosikeista siitä putkesta: kyseessä on remix-versio yhdestä simppelistä tanssipop-kappaleesta vuosituhannen vaihteesta. Tällä kertaa remix vain on miljoona kertaa mielenkiintoisempi kuin se yksinkertainen alkuperäisversio. Tätä kuunnellessa joutui pitkään arvailemaan mitä tässä oikeasti tapahtuu ennen kuin varsinen jytkytys edes alkaa. Siinä vähän ihmiset katseli pitkin matkaa kun koko auto hytkyi sen biitin tahtiin.

Luet parhaimillaan 11 vastausketjuja
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.