Halloween-ohjaaja John Carpenter kertoo, miksi uudet kauhuleffat eivät pelota

24.9.2019 12:36

Vuonna 1978 ensimmäisen Halloween-elokuvan julkaissut käsikirjoittaja ja ohjaaja John Carpenter on pettynyt moniin uudempiin kauhuleffoihin. Carpenter todella tuntee asiansa läpikotaisin, sillä hän on vuosien varrella myös säveltänyt musiikkia elokuviinsa ja toiminut tuottajana yli 15 elokuva- ja TV-produktiossa.

Nyt Halloween Kills– ja Halloween Ends -leffoja työstävä Carpenter näkee, että uusia ja pelottavia kauhuleffoja ei tule vastaan kovin usein. Vika ei kuitenkaan välttämättä ole tekijässä, vaan katsojassa.

– Tiedän, miten ne on tehty. Katsojan pitää olla nuori, nuori ikä on hyvä, ja tietää vähän vähemmän [tullakseen pelotetuksi], 71-vuotias Carpenter summaa.

Samalla kauhulegenda toteaa, että myös hän on onnistunut näkemään vähän uudemman kauhuelokuvan, joka säväytti häntä.

Ystävät hämärän jälkeen oli sen nimi. Uskoakseni se oli ruotsalainen elokuva. Voi että se oli mahtava. Todella. Se keksi vampyyrimyyttiä uudelleen aika tavalla ja siitä minä pidin, Carpenter kertoo. Hän lisää, että uusien elokuvantekijöiden ei pitäisi yrittää jäljitellä toisten, kuten hänen tyyliään, vaan olla omaäänisiä. Näin he onnistuisivat tekemään elokuvistaan tuoreempia.

Lähde: We Got This Covered

Kuva: Nathan Hartley Maas