Tintin seikkailut edustaa animaatiosarjojen kärkipäätä.

25.8.2012 00:31

Alkuperäinen nimi:The Adventures of Tintin
Valmistusvuosi:1991

Tintin seikkailut pohjautuu Belgialaisen sarjakuvapiirtäjä Hergén luomiin sarjakuviin, jotka kertovat monenmoisia kertomuksia lehtimies Tintin seikkailuista eri puolilla maailmaa. Useimmiten luvassa on rikosten selvittämistä, mutta ei läheskään aina. Mukana on myös esimerkiksi meriseikkailua jaksoissa, Yksisarvisen salaisuus ja Rakham Punaisen aarre. Rikosten selvittäminen on kuitenkin tämän sarjan parasta antia, sillä se on samalla mielenkiintoista ja viihdyttävää seurattavaa. Aina Tintti ei toimi yksin, vaan välillä hänellä on apunaan kapteeni Haddcock.

Se mikä etenkin tekee tästä sarjasta niin hyvän, on sen persoonalliset hahmot ja monipuoliset jaksot: Tintti on vahva ja älykäs nuorukainen, jolla on lemmikkinään valkoinen kettuterrieri-koira Milou. Haddcock on vanha ja suorasanainen kapteeni, joka hermostuessaan saa kaikki suorastaan tutisemaan pelosta. Tuhatkauno on huonokuuloinen professori, josta ei näytä ikinä saavan mitään selkoa. Silti hän pystyy keksimään ja rakentamaan kaikenlaisia eri laitteita. Dupond ja Dupont ovat identtisiltä kaksosilta vaikuttava kömpelö poliisipari, joka todella monesti tutkii Tintin kanssa samaa juttua. Miehet pukeutuvat aina mustiin pukuihin ja knalleihin, elleivät sitten ole valeasuissa poliisitehtävän vuoksi.

Jaksojen monipuolisuus johtuu lähinnä siitä, että niiden tapahtumapaikat vaihtelevat todella usein. Tintti ehtii seikkailla sarjan aikana ties kuinka monessa eri maailman kolkassa, kuten esimerkiksi Amerikassa, Australiassa, Kiinassa, Tiibetissä ja jopa Kuussa! Tämä on kuitenkin erinomainen asia, sillä tällaisenaan sarja ei missään vaiheessa tylsistytä tai junnaa paikoillaan. Eri puolilla maailmaa matkustelu tuo sarjaan aina vain lisää vauhdikkuutta ja toimintaa. Jotkut jaksot saattavat välillä edetä jopa liiankin nopeasti!

Itse olen katsonut koko sarjan suomidubbauksilla ja täytyy sanoa, että dubbaukset ovat kauttaaltaan erinomaisesti onnistuneita. Varsinkin Jarkko Tamminen (Tintti), Pekka Lehtosaari (Haddcock + sivuhahmot), Antti Pääkkönen (Tuhatkauno + sivuhahmot) ja Veikko Honkanen (Dupond ja Dupont + sivuhahmot) tekevät kaikki hienoa työtä. Myös Jukka Rasilan ääntä eri hahmoilla on mieluisa kuunnella. Mainittakoon vielä, että sarja on dubattu paitsi suomen, myös ruotsin kielelle.

Tintin seikkailut edustaa animaatiosarjojen kärkipäätä. Se ei Steven Spielbergin ohjaaman (animaatio)elokuvan (Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus, 2011) tavoin jätä joitakin sarjakuvien kohtia pois, vaan on lähes jokaista yksityiskohtaa myöten Hergén luomien albumien näköinen. Niiden tavoin sarjan piirrostyyli on selkää ja tyylikästä.

Muuten kokonaisuus olisi ehkä neljän tähden luokkaa, mutta koska mukana on runsaasti toimivaa tilannekomiikkaa, on pakko pisteitä korottaa yhdellä tähdellä. Ja se tarkoittaa tietenkin sitä, että sarja ansaitsee täydet pointsit.

Arvosteltu: 25.08.2012