Poliss

Alkuperäinen nimi:Polisse
Valmistusvuosi:2011
Pisteytyksiä: 10
Tarkka arvio: 3.65

Aiemmissa elokuvissaan (Pardonnez-moi 2006 & Le bal des actrices) osuvasti naisia hermoromahduksen partaalla kuvannut näyttelijä-kirjoittaja-ohjaaja Maiwenn nousi keväällä Cannesin festivaalien puheenaiheeksi. Särmikäs Poliss (nimen kirjoitusasu tulee Maiwennin oman lapsen kirjoitusvirheestä) haukkaa hankalan aiheen suvereenisti haltuunsa ja syöksyy kiihkeästi poliisin lastensuojeluyksikön jokapäiväiseen lihamyllyyn.

Maiwenn on saanut raadollisesta aiheesta aikaan merkillisellä tavalla inhimillisen koskettavan ja jopa kohottavan elokuvan. Ryhmän kuvaus on niin intensiivistä. Raskas työ vaatii raskaat huvit. Tiimin jokainen jäsen on eroamassa, aloittamassa uutta suhdetta, tai muuten vain takki auki. Erityisesti kannattaa pitää silmällä räppäri Joeystarrin levotonta ja sydäntäriipaisevaa roolisuoritusta. Maiwenn itse esittää valokuvaajaa, joka tulee sisäministeriön määräyksestä seuraamaan lastensuojeluyksikön työtä.

Maiwenn vietti runsaasti aikaa kaduilla, poliisin kanssa, ennen kuin kävi käsikirjoituksen kimppuun. Hän viimeisteli tekstin myös ohjaajana tunnetun Emmanuelle Bercot´n kanssa.Yksikössä on runsaasti naispoliiseja. Maiwenn ei pelaa kummankaan sukupuolen ehdoilla. Tarina sisältää todellisia tapahtumia, mutta todenmakuiset henkilöt ovat fiktiivisiä. Poliss sai Cannesin kilpailussa Jury Grand Prix´n.

Kommentit & Pisteytykset

wh4tsern4me