Vauva-Yoda hullaannuttaa, mutta saako hahmoa pukinkonttiin?

8.12.2019 19:24

Vaikka Disney+-suoratoistopalvelu ei vielä olekaan saatavilla Suomessa, kuvat ja videot ns. vauva-Yodasta ovat levinneet myös meille. Yksinoikeudella Disney+-palveluun tehdyn ja Star Wars -maailmaan sijoittuvan The Mandalorian-sarjan sivuhahmo on saanut varsin lämpimän vastaanoton ympäri maailmaa. Nukkehahmon taustoista käydään ahkeraa spekulaatiota ihastelun rinnalla.

The Mandalorian-sarjassa ei ole paljastettu, onko tämä pieni, suurisilmäinen ja vihertävä olio jedimestari Yodan lapsi, klooni vai kaukaisempi sukulainen. Mutta kaksi asiaa ainakin on varmaa – hahmo pystyy käyttämään voimaa ja imperiumi haluaa sen käsiinsä. Moni katsojakin haluaisi suloisen vauvelin kouriinsa, mutta runsaasti tuotteistetun Star Warsin virallisen leluvalikoiman puolelta luvassa on yllätys: tästä hahmosta on turha haaveilla virallista versiota ainakaan vielä pukinkonttiin.

Vauva-Yodan pehmoleluversiot ovat tulossa Mattelilta vasta keväällä ja kesällä, eikä Funkon hassua figuuria samaisesta hahmosta saada sitäkään kauppojen hyllyille pariin kuukauteen. Tästä huolimatta esim. Funkon versio on jo ennakkoon kivunnut myyntikategoriansa huipulle verkkokauppa Amazonissa.

Ei ole varmaa, miksi ihastusta herättäneen hahmon virallisia leluversioita ei tuotettu vielä joulumarkkinoille. Tilanne muistuttaa kuitenkin hieman Star Wars: The Force Awakensin julkaisun yhteydessä tapahtunutta. Silloin Daisy Ridleyn tulkitseman Reyn näköisfiguureja ei ollut tarjolla samaan tapaan kuin leffan muiden hahmojen leluversioita.

Lähde: Indiewire, USA Today, Business Insider

Kuva: Disney/The Mandalorian, 2019