Kung Fu Panda toi taiteilijalle linnaa

6.5.2017 16:13

Amerikkalainen sarjakuvataiteilija on toimitettu kahdeksi vuodeksi vankilaan ja määrätty maksamaan miljoonia dollareita sakkoja. Rangaistus annettiin miehelle Kung Fu Panda -animaatiohahmoon liittyvistä syistä. Alkujaan piirtäjä tuli kuitenkin itse esiin uhrin asemassa.

Väitteensä mukaan sarjakuvataiteilija oli keksinyt Kung Fu Pandan kaltaisen hahmon itse jo 1990-luvulla, eli ennen DreamWorks-yhtiön Kung Fu Panda -animaatioita. Hän haastoi DreamWorksin oikeuteen hahmonsa varastamisesta. Varkauden hän väitti tapahtuneen sen jälkeen kun hän oli esitellyt studioille portfoliotaan, jossa oli myös kuvia hänen pandapiirroksistaan.

Juttu kääntyi kuitenkin miestä itseään vastaan, kun DreamWorks onnistui todistamaan hänen kopioineen luomuksensa Disneyn tuoteperheeseen kuuluneesta Leijonakuningas-värityskirjasta. Syyttäjän mukaan piirtäjä oli keksinyt liittää kuviinsa Kung Fu Pandan nimen nähtyään animaation trailerin. Koska Kung Fu Pandan oikeudet kuuluvat DreamWorksille ja piirtäjän tarina osoittautui värikkääksi valheeksi, hänet tuomittiin tekijänoikeusrikoksesta.

Lähteet: NewsWeek, The Guardian, THR

Kuva: Kung Fu Panda 3, 2016/20th Century Fox