Etusivu Foorumit Legendaloota Päivän pulinat

• Julkaisija
    Artikkelit
    • #150454
      Osallistuja

Yleisketju kaikenlaisille ajankohtaisille pulinoille laidasta laitaan.

Ihan mielenkiinnolla olen lukenut tällä hetkellä tapetilla olevasta Hollywood-käsikirjoittajien ja -näyttelijöiden jättilakosta. Tämähän taisi lähteä siitä, että studiot väläyttivät tekoälyjän käyttöä varsinaisten käsikirjoittajien tilalla, mutta sitten samat tahot keksivät porsaanreiän, millä näyttelijöitäkin voidaan vain digitoida ja käyttää leffoissa loputtomasti ilmaiseksi ja lupia kyselemättä. Samalla voisi sitten antaa kenkää kaikille meikkaajille, puvustajille ja stailaajille, koska saman vaivan voi hoitaa digitaalisesti.

Tulee olemaan ihan kiehtovaa nähdä, mitä tästä vielä kehkeytyykään. Tänään ja eilen uutisoitiin Ron Pearlmanin vihaisesta twiitistä nimettömäksi jääneelle studiopomolle, joka ilakoi lakkoilijoiden ja näiden perheiden ahdingolla. Tämä tietty studiopomo oli tiettävästi Bob Iger, ja miljarditappiota tekevällä Disneyllä on näköjään kädet muutenkin syvällä tässä skeidassa. Tekee hyvää firman imagolle tällainen kieroilu.

• #150457
      Söpö
      Osallistuja

Ron Perlmania ärsyttänyt anonyymin studiopampun kommenttihan kuului Deadlinessa 11.7.23: ”The endgame is to allow things to drag on until union members start losing their apartments and losing their houses.”

Ron Perlman tosiaan väitti tietävänsä, kuka oli sanonut niin pahasti, mutta monista vaihtoehdoista Disneyn Bob Iger ei silti välttämättä ole Perlmanin suututtaneen kommentin takana. Se huhu lienee saanut alkunsa, koska Igerilta lipsahti kotva sitten lausahdus lakkoon menijöiden epärealistisista odotuksista, ja siihen myös SAG-AFTRAn Fran Drescher tarttui lakkopuheessaan. Los Angeles Timesiä (13.7.23) lainatakseni:
      [Iger] said their actions come at the “worst time” as studios struggle to adapt to the disruption of the media landscape, including the transition to streaming video, the decline of traditional TV and an uncertain economic climate.

“It’s very disturbing to me,” Iger said. “We’ve talked about disruptive forces on this business and all the challenges that we’re facing and the recovery from COVID — which is ongoing, it’s not completely back. This is the worst time in the world to add to that disruption.”

Without providing specifics, Iger said the expectations of the writers and actors are “just not realistic” and that their job actions are “adding to a set of challenges that this business is already facing that is quite frankly very disruptive and dangerous.”

Siihen Perlmania ärsyttäneeseen anonyymiin kommenttiin yhtyi useampia nimettömiä johtohahmoja. Mutta sävyltään se sopisi ehkä Igeria paremmin esim. Foxin Lachlan Murdochille, jonka ajatuksista kirjoitettiin seuraavaan tapaan jo toukokuussa Deadlinessa:
      On a call with financial analysts this morning after the company’s latest quarterly earnings, [Fox CEO Lachlan Murdoch] said: “On the writers’ strike, I think for us we are well positioned, and we think that with our strategic priorities and strategy in sports, but also in news, these are two areas that are not effected by the writers’ strike and the audience wil pivot when watchig television to those categories.”

He noted that the Fox Network only programs two hours of entertainment a night that’s a mixture of both scripted and unscripted content, “so we feel very well positioned there not to be effected by the writers’ strike really at all.” There will be “some scheduling changes with some of the scripted content, but not something that will have a significant financial impact on us.”

• #151566
      Osallistuja

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille Leffatykin käyttäjille!

• #151567
      Villetys
      Osallistuja

Hyviä Jouluja kaikille foorumin käyttäjille.

• #151570
      JuicyFruity

Hyvää joulua kaikille.

• #151857
      dbgirl
      Osallistuja

Hyvää uutta vuotta 2024 kaikille! =)

• #151870
      Osallistuja

Myöhässä tulee, mutta sitä samaa kaikille. Sekä joulua, uutta vuotta että pääsiäistä.

• #152227

Terve kaikille!

Paljonpa on Tykki muuttunut ulkonäöllisesti ilmeisesti viime kesän jälkeen? En ole ihan varma, miten tää istuu omaan silmään, kun parikymmentä vuotta tuli vanhaa ulkomuotoa katseltua. Toisaalta, jo aikanaan niiden mustien ”tykinreikien” vaihtaminen tähtiin herätti käyttäjäkunnassa eripuraa, eli maailma muuttuu jne.

Kirjoitin uuden arvostelunkin aivan turhan pitkäksi venähtäneen breikin jälkeen. Kimmokkeen tähän sain, kun katsottuani leffan googlettelin siitä arvosteluita ja olin jokaisen löytämäni kanssa melko eri mieltä :D. En tiedä enkö vaan osannut, vai eikö mulla enää ole oikeuksia julkaista noita itse, mutta tarkastusjonoon teksti meni.

• #152234
        Osallistuja

Raato-vainaa! Hauska kuulla sinusta pitkästä aikaa. Toiovottavasti arviosi pääsee pian seulasta läpi. Minulla oli vanhassa Leffatykissä mahdollisuus päästää ehdolle tarjottuja arvosteluja läpi, mutta ei enää tässä uudessa. Sivumennen sanoen toivoisin, että niitä vanhoja arvonimiä (Tähtääjä, Tykittäjä) otettaisiin vähitellen täälläkin taas käyttöön. Ne vähentäisivät sivuston ylläpitoon liittyvää byrokratiaa, ja esimerkiksi Brutus kirjoittaa arvosteluja sitä tahtia, että turha niitä on jokaista erikseen ruveta syynäämään.

Omasta puolestani en ole jaksanut olla kauhean aktiivinen Leffatykissä enkä oikeastaan millään muullakaan verkkosivustolla. Jotenkin minulta on mennyt maku koko Internet-kulttuuriin. Tuntuu, että netti ja erityisesti tällaiset keskustelupalstat saavat ihmisistä – mukaan luettuna minusta itsestäni – pahimmat puolet esiin. Minua myös turhauttaa se, kuinka paljon Internetiä nykyään on pakko käyttää. Suuri osa sellaisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä, joka vielä muutama vuosi sitten tapahtui kasvotusten, on siirtynyt verkkoon. On jotenkin paradoksaalista, että viestintäyhteyksien ja logistiikan jatkuvasti parantuessa ihmiset ovat yhä yksinäisempiä. Ehkä se johtuu siitä, että ennen elämän välttämättömät tarpeet oli ennen vanhaan pakko toimittaa ihmisten ilmoilla. Nykyään työt voi tehdä kotona, pankki- ja virastoasiat hoidetaan kotoa käsin, ostokset voi tilata kotiovelle ja jopa ystävienkin kanssa nykyään usein vain pelaillaan Internetin välityksellä sen sijaan että vaivauduttaisiin tapaamaan ihan oikeasti. Inhottavinta on, että niin monet työnantajat ja julkiset toimijat suorastaan pakottavat tähän. Ja sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee ja mielenterveysongelmat lisääntyvät.

Omasta puolestani olen jo pitkään hävennyt sitä melskaamista ja uhoamista, joka varsinkin aiemmin kuului Internet-kulttuuriin ja johon itsekin lähdin mukaan. On jotenkin surkuhupaisaa ajatella, kuinka yksinäiset kynäniskat kyyhöttivät tietokoneidensa äärellä ja esittivät kovaa jätkää. Kaipa se jatkuva provosointi ja pään aukominen oli olevinaan huumoria, mutta minua tosiaankin vain hävettää, kuinka huonosti olen käyttäytynyt. Ja kun usein se vittuilu oli vielä niin pakonomaista, ettei se edes ollut millään lailla hauskaa tai nokkelaa, mutta silti oli pakko päästä urputtamaan muille ihan vain periaatteesta. En sano, etteikö välillä voisi lohkaista jos kielen päällä sattuu olemaan jotain oikein osuvaa, mutta kyllä sitä muidenkin tunteet pitäisi osata ottaa huomioon. En ole erityisen uskonnollinen, mutta synnintunto on viime vuosina ollut vahva.

• #152239
        Osallistuja

Hienoa myös, että täällä on ainakin muutama ”vanhan kaartin” jäsen vielä läsnä!

Ihan samaa mieltä tuosta internetkulttuurista. Itse olen viime aikoina pohdiskellut tosi paljon puhelimen päivittämistä sellaiseen 2000-luvun alun malliin millä voisi soittaa ja lähettää tekstarin, eikä sitten muuta. Tekosyitä olla tekemättä näin on, etteivät duunit muka hoidu ja yhteydenpito kavereiden kanssa hankaloituu kun ei ole whatsapp-ryhmissä, pankkiasiat vaikeutuisi tuntuvasti jne, mutta oikeastihan noin ei ole. Ehkä kyseiset jutut hankaloituisivat, mutta varmasti elämään pystyisi nykyrytmissäkin ilman älyluuria. Ehkä kesälomalla kokeilen, stikkaan iPhonen kaapin päälle ja otan käyttöön Nokia 3310:n prepaidilla…!

• #152247
        Söpö
        Osallistuja

Raato! 😀 Jos ei satu matkassa muuta olemaan kuin älypuhelin, millä sitten naputtelee uusia arvosteluja Leffatykkiin? 😉

• #152252
        Osallistuja

Söpö! 💪😁 hahaha, ymmärrän haasteen! Itse olen vielä toistaiseksi arvostelut rustannut läppärillä kuitenkin.

• #152256
        Osallistuja

Itse en ole mnoeen vuoteen omistanut älypuhelinta. Luovuin siitä ihan tietoisesti. Olen huomannut, että älypuhelimet usein tekevät ihmisistä huonoa seuraa. He eivät enää keskity muihin ihmisiin tai ylipäätään tee asioita pitkäjänteisesti vaan räpeltävät joka välissä kännykkäänsä. Koska omakaan itsehillintäni ei riittänyt tästä pidättäytymiseen, ajattelin, että olisi itsekästä ja epäkohteliasta jatkaa älypuhelimen käyttöä. Koen sen muutenkin hyvänä asiana. Esimerkiksi ajankuluksi tulee luettua enemmän kirjoja sen sijaan, että vaikkapa juna- ja bussimatkoilla surffailisi netissä.

Tietysti siinä on hankaluutensakin. Nykyään on asiakaspalvelua monella alalla ajettu alas ja korvattu ihmiskohtaamiset internetillä. Esimerkiksi lippuja ei julkisiin liikennevälineisiin tai erilaisiin tapahtumiin ja harrastepaikkoihin välttämättä saa enää käteisellä ollenkaan ostettua, vaan ne pitää hankkia internetistä. Erityisesti julkisten liikennevälineiden kohdalla tämä on mielestäni täysin kohtuutonta. Minullakin on esimerkiksi joskus ollut VR:n kanssa sellainen ongelma, että olin itse myöhässä mutta juna tulikin asemalle vielä myöhemmin. Lippua ei enää voinut ostaa netistä tai automaatista, koska ne kieltäytyvät myymästä lippua sellaiseen vuoroon, jonka lähtöaika on jo mennyt. Toisaalta lippua ei saanut ostettua myöskään junasta, koska VR:n junaliput pitää aina ostaa etukäteen. Matkustin lopulta ilmaiseksi koska rahat eivät kelvanneet.

Omistan ison pöytäkoneen ja hyvin pienen kannettavan tietokoneen. Niillä olen pärjännyt hyvin. Kannettavan tietokoneen saa langattomaan verkkoon, mikä on esimerkiksi matkustellessa kätevää. Nykyään jopa vanhanmallisissa kännyköissä on jonkinmoinen verkkoselain, niin silläkin pystyy hätätilanteessa tekemään yksinkertaisia Google-hakuja ja tarkistamaan esimerkiksi kauppojen aukioloaikoja. Joskus tulee myös soiteltua älypuhelimen omistaville sukulaisille ja tuttaville, jos pitää kiireesti saada internetistä jokin sellainen tieto, jota rupukännykän selain ei suostu näyttämään. Yleisimmin olen kysellyt Turun lähiliikenteen aikatauluja tai pyytänyt ostamaan junalipun ja lähettämään sen sähköpostiin. Tämä jälkimmäinen on varmaankin myös hieman rasittava piirre, vaikka olenkin toki pyrkinyt maksamaan velat takaisin.

Tällä hetkellä minulla periaatteessa muuten on käytössäni älypuhelin. Kyseessä on Microsoft Lumia noin kymmenen vuoden takaa. Oma Nokiani meni rikki, ja sain sukulaiselta vanhan arkistokännykän. Siinä eivät toimi oikeastaan mitkään sovellukset, eivätkä edes kaikki verkkosivut, joten käytännössä se on älypuhelin vain ulkonäöltään.

• #152313
        Osallistuja

En malta olla vielä vastaamatta tähän teknologiakeskusteluun, kun tuli viimeinen viikko ahkerasti luettua ja kuunneltua luentoja aiheesta ”teknologia ja nykynuorison ahdistus”. Tämä ongelma on niin mahdottoman moniulotteinen ja hankala, ettei sitä oikein meinaa ihan heti ymmärtääkään. Samalla aihe on pahuksen mielenkiintoinen.

Muistan esimerkiksi omasta lapsuudesta kun levottomat, vihaiset, ym. lapset pantiin ”rauhoittumaan” panemalla jotain Disney-leffaa tulemaan, lyötiin konsolipeli käteen tai vastaavaa. Näin siis evättiin lapsilta mahdollisuus oppia rakentavia keinoja käsitellä negatiivisia tunteita ja sen sijaan lähinnä opetettiin turruttamaan paha olo pois näillä digijutuilla kuin jotkut Pavlovin koirat. Siinä sitten kun murrosikä iski ja tyyliin ensimmäiset teiniromanssit epäonnistui, niin osa porukasta tietysti hautautui näihin nettijuttuihin sun muihin ja putosi kelkasta, jotkut pysyvästi.

Näin oli kotona opetettu.

Tiedän yhden kaverin, jota vieroitettiin varmaan vuosikymmenen verran koska siltä oli kaikki vähätkin sosiaaliset taidot surkastuneet pois, kavereita ei enää ollut eikä yksikään firma halunnut tuollaista syrjäytynyttä riveihinsä. Onneksi se vieroitus sitten onnistui, ja kaverilla on nykyään vaimo ja kaikki. Että tällaista mokailua meidänkin vanhemmilta. Nykyään on vielä nämä älylaitteet, eli tämä sama ongelma voi olla nyt vaikka kuinka paljon pahempi kuin meidän lapsuudessa.

Mutta tämähän on vasta alkua. Jokainen parisuhteessa ollut varmasti ymmärtää, kuinka siinä touhussa kummallekin osapuolelle on tapana asettaa tiettyjä odotuksia käyttäytymisen ym. suhteen, tyyliin aika moni aikuinen ihminen karsastaa huonoa hygieniaa, karkeita käytöstapoja, lapsellisuutta, etc. eikä varmasti ikinä haluaisi tuollaiseen kajota pitkällä tikullakaan. Siksi onkin olemassa nettiporno, OnlyFans ja tekoälytyttöystävät, joiden avulla nuoriso pääsee tyydyttämään nykyään nämäkin tarpeensa ilman että tarvitsisi nähdä vaivaa ja esim. kasvaa aikuiseksi. Jynkkyä löytää vaikka googlen kuvahausta koska tahansa, oman maun mukaan muokattu tekoäly tekee ja sanoo ihan mitä tahansa ja OnlyFansissa riittää kun heittelee vähän rahaa niin johan alkaa tapahtua.

Nämä nyt vaikka aluksi kun yhdistää ja laskee vähän yks yhteen, niin onhan tuossa aika kuumottava kombo selittämään näitä nykyajan digiongelmia ja muutenkin aika infantiiliksi mennyttä ilmapiiriä.

Tähän on vielä yksi hyvä artikkeli, joka on kiertänyt paljon netissä ja herättänyt keskustelua. Kyseessä on honest-broker.com -sivustolla ilmestynyt ”State of Culture 2024”, jossa selitetään tätä jenkkikorporaatioiden dopamiiniaddiktiolle perustuvaa digibisnestä ja sen degeneroivaa vaikutusta kulttuuriin ja nuorison mielenterveyteen.

Aika kylmäävää settiä.

• #152235
      Osallistuja

Tuosta internet-kulttuurista ja meuhkaamisesta olen ollut samaa mieltä jo kauan. Varmaan se oli silloin vanhaan aikaan kun netti oli vielä sellaista villiä länttä missä sai sanoa ihan mitä tahansa ja warettaa niin paljon mitä tahansa kuin sielu sieti ilman mitään seuraamuksia, niin siinä pääsi juuri ne pahimmat impulssit helposti valloilleen. Nykyään kun on nämä ns. kulttuurisodat ja mielenvikainen porukka vainoaa ja kiusaa toisiaan netissä joka päivä, niin ei se ihme ole että vähän maku mennyt. Pikemmin tässä nyt haluaa esiintyä vähän aikuisemmin ja erottautua noista öyhöttäjistä mitä on somet ja muut täynnä.

Mun mielestä on jopa ihan hyvä että tästä touhusta on tuollainen naiivi neitseellisyys ja ilo mennyt. Ihmisille tekee pelkästään hyvää laittaa se älykännykkä välillä takaisin taskuun ja miettiä vaikka vähän oikean elämän asioita. Itsellä on viimeiset pari vuotta tullut tarkoituksella vieroittauduttua tästä oopiumista ja olen tällä hetkellä varmaan elämässäni ensimmäisen kerran täysin terve eikä ole mitään epävarmuuksia, ahdistuksia tai traumoja. Kaikki on järjestään laitettu kuntoon, ja tuntuu että voisi helposti kirjoittaa vaikka tuhat arvostelua vuodessa jos ei olisi elämässä muita velvoitteita.

• #152321
      dbgirl
      Osallistuja

Mulla ei ole koskaan ollu älykännykkää, mutta pian alkaa olemaan melkein mahdoton olla ilman. Kaikki ajetaan nettiin. En voi esim tietystä vaatekaupasta lunastaa saamiani alennuskuponkeja koska toimivat vain mobiilisti. Ei edes omien tietojen antaminen riitä. Toki voisin käyttää heidän nettisivujaan mutta en mahdu standardikokoon ja mun on pakko sovittaa vaatteita. Joku tietenkin sanoi et käy etukäteen sovittamassa ja osta sit netistä. Mut kun vaatteissa on yksilöllisiä eroja. Joissain irtoo esim. helpommin lankoja kuin toisesta. Haluan valita juuri sen mistä pidin. Ihmiset turhautuvat minulle koska muille voi lähettää whatsappissa viestin ja on niin KAUHEAA lähettää se yksi tekstari yksittäiselle ihmiselle. Syrjäytymistä tapahtuu tahtomattaankin. Tähän mennessä olen pitänyt sitä hyödyllisenä lähinnä aikataulujen tarkistamiseen, mutta esim tänään käydessäni äidillä soittaminen pizzeriaan ei käynyt vaan olisi pitänyt tilata netistä tai käydä paikanpäällä tilaamassa (on rakennuksen alakerroksessa). Jäi sitten pizza ostamatta, tarvi sinnekään rahaansa viedä. Minua huvittaa ja surettaa samaan aikaan kun menen ratikassa tai missä tahansa niin ihmiset tuijottaa älyluuriansa. Minä katselen maisemia tai vaihtoehtoisesti nukun. Se on hyvää lepotaukoa silmille ja aivoille. Ihmiset on niin kiinni niissä ettei ruokapöydässä tai missään osata olla ilman, tulee todella töykeä olo ihmisistä kun veljeni ex-tyttöystäväkin oli pöydässä aina sen luurin kans eikä tahtonut saada puhuttua kun netissä oli jotain niin kiinnostavaa. Pistäkää ne luurit edes syömisen ja vierailun ajaksi pois. Ja varsinkin ajaessa! Minua on netti ja uutiset ahdistanu yli 10 vuotta, välillä pidän taukoa mut uutisilta on mahdoton välttyä kokonaan. Keskitynkin lähinnä leffojen/sarjojen katsomiseen ja musan kuunteluun – ja niiden arvostelemiseen. Face on petollinen paikka, myöhästyn joka kerta kuntouttavasta työtoiminnasta koska olen selannu sen loputonta virtaa. Pari viikkoa sitten minulla oli erikoinen tilanne kun netti ei meillä toiminu pariin päivään liittymän vaihdoksen vuoksi. Tuli vähän sellainen olo että mitäs nyt. Vietän joka päivä useita tunteja netissä, joko pelaten tai muuten. Kun siellä on viihtynyt vuodesta 2006 saakka niin sellainen pohja kun lähtee alta niin olo oli todella hämmentynyt ja tyhjä. Ratkaisin asian lainaamalla paljon kirjoja. Lopulta en saanut luettua kuin yhden kirjan ja muut odottavat lukemistaan kun netti alkoi sitten toimimaan.

Luet parhaimillaan 9 vastausketjuja
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.