101-vuotias näyttelijälegenda uhkaa haasteella kehutun sarjan tekijöitä

1.7.2017 17:28

Hollywood-legenda ja viimeinen elossa oleva keskeinen Tuulen viemää -näyttelijä Olivia de Havilland viettää tänään 101-vuotispäiväänsä. Tähti on myös antanut kuulua itsestään, sillä hän on närkästynyt tavasta, jolla FX-yhtiön luoma ja HBO Nordicilla nähtävissä oleva Feud-sarja kuvaa häntä. De Havilland ei näyttele sarjassa itse.

Paljon kehuja saanut Feud kuvaa Hollywoodin kultakauden suurten nimien, Bette Davisin (Susan Sarandon, Thelma ja Louise) ja Joan Crawfordin (Jessica Lange, American Horror Story) vuosikausia kestänyttä vihanpitoa. Sarjalle on povattu Emmy-palkintoehdokkuuksia. Sen osittain dokumenttimaisesti etenevässä kerronnassa on käytetty myös nimekkäiden näyttelijöiden, kuten Kathy Batesin (Piina) esittämän Joan Blondellin ja Catherine Zeta-Jonesin (Chicago) tulkitseman Olivia de Havillandin ”kommentteja” kollegojensa kipakasta suhteesta.

De Havillandin uhkaa nyt haastaa sarjan tekijät oikeuteen, koska häneltä ei kysytty lupaa henkilöhahmonsa käyttöön tällaisessa sarjassa. De Havilland on ilmaissut, että Feudissa esitetty kuva hänestä on ollut vahingollinen hänen maineelleen, sillä todellisuudessa näyttelijätär ei ole antanut sarjassa hahmonsa esittämiä kommentteja kenellekään. Feudin muiden hahmojen esikuvat eivät ole enää elossa, eivätkä heidän perikuntansa ole toistaiseksi reagoineet sarjaan de Havillandin tavoin.

Lähteet: Variety, Deadline, LA Times, Gold Derby

Kuva: Kuva: HBO/Feud: Bette & Joan © 2017 Fox and its related entities.