Ghost Brigade

Pisteytyksiä: 2
Tarkka arvio: 1.75

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Nykypäivänä kun joka helvetin leffasta tuntuu olevan vimmattu tarve tehdä remake, niin oon monesti miettinyt tapauksia joista olis oikeasti aiheellista tehdä uusi versio. Klassikoista joissa ei lähtökohtaisesti ole mitään vikaa se on täysin turhaa. Sen sijaan elokuvat joissa on loistava premissi mutta vesitetty toteutus, olisi potentiaalia uusintaversioon. Grey Knight on just sellanen elokuva. Voi voi voi kun teki mieli läimiä itseään otsaan tämän kohdalla. Elokuvassa on ihan uskomattoman hyvä pohjaidea. Amerikan sisällissodan aikana unionin upseeri lähetetään metsästämään mystistä joukkiota joka surmaa väkeä brutaalein tavoin. Tämä kummallinen prikaati koostuukin sitten kuolleista heränneistä etelävaltioiden sotilaista! Jumalauta miten mainio idea. Mukaan tulee vielä puolipakolla entinen etelävaltioiden eversti jolla on yhteyksiä näihin sittemmin mullista nousseisiin sotilaisiin. Juonen mehukkuudesta huolimatta elokuvan toteutus on mahalasku. Grey Knight on julkaistu neljällä eri nimellä. Leffan piti alun alkaen tulla ihan teattereihin asti, mutta se päätyikin saksittuna versiona televisioelokuvaksi. Siitä se ikävä kyllä kärsiikin vahvasti. Leffa on paikoin todella halvan oloinen ja se jättää valtaosan potentiaalista käyttämättä. Näyttelijäsuorituksista pidin kauttaaltaan, mutta esimerkiksi tunnelma jää puolitiehen. Tässä on hyviä hetkiä ja erityisesti tuon epäkuolleista koostuvan poppoon ilmaantuminen paikalle oli jossain määrin hyvin toteutettu. Sen verran puolivillaisesti toki, ettei sitä varsinaista hyytävää fiilistä saada tarpeeksi katsojan iholle. Filmi on muutenkin liian kunnianhimoton esimerkiksi kuvauksen suhteen. Elokuvan leikannut Monte Hellman onnistuu ihan hyvin hommassaan mutta kuvauspuoli on auttamattoman yksitoikkoista. Kömpelöä suorastaan paikoitellen. Täytyy silti sanoa, että kaikenkaikkiaan viihdyin tän parissa ihan hyvin. Ei silti hetkeäkään lakannut vaivaamasta se, miten tässä on tietyllä tapaa vedetty nerokas idea vessanpöntöstä alas. Uskoisin, että isommalla budjetilla ja osaavammalla ohjaajalla tästä olis voinut saada jotain mestarillista aikaan. Kauhun yhdistäminen westerniin ei ole vielä tänä päivänäkään mikään yleinen kombo, mutta itselleni molemman genren suurena ystävänä todella kiinnostava. Siksi näihin tulee tartuttua ihan poikkeuksetta jos saa vihiä vähääkään western-elokuvasta joka käyttää kauhukuvastoa lisämausteena.

Grey Knight on valtava määrä hukattua potentiaalia jossain määrin viihdyttävässä ja mielenkiintoisessa kuoressa. Aihio olisi kohdallaan ottaa koppia uusintaan. Tähän tarinaan kun sais vaikkapa mestarillisen Bone Tomahawkin ohjanneen S. Craig Zahlerin puikkoihin.

Tupolev79