Na na na na na na na na na Batman!!!

14.2.2017 13:58

Alkuperäinen nimi:The Lego Batman Movie
Valmistusvuosi:2017

Lego Batman elokuva on spin-off elokuva vuoden 2014 Lego elokuvalle (The Lego Movie). Tällä kertaa pääosassa on Lego elokuvassa show´n varastanut Batman (Will Arnett) ystävineen ja vihollisineen. Lego elokuva niitti suurta menestystä niin katsojien kuin kriitikoidenkin keskuudessa, joten luonnollisesti jatkoa piti tehdä tavalla tai toisella. Tällä kertaa studio siis päätti ottaa Lego elokuvan parhaan hahmon ja tehdä tästä oman elokuvan.

Lego Batman elokuva on mukava koko perheen elokuva, jossa on jokaiselle jotain. Elokuva risteyttää useita elokuvista tuttua hahmoa, myös muista kuin DC:n universumista tuttuja hahmoja. Elokuva irvaileekin elokuvahistoriasta tutuille hahmoille ja tapahtumille ja elokuvassa nähdään ties mitä pieniä viittauksia moneen elokuvaan. Elokuva viittaa myös kaikkiin aiempiin Batman elokuviin todella hyvin ja hauskasti. Näiden asioiden takia myös ne Batmanin nörteimmätkin fanit (jollaiseksi itseni luen kuuluvan) voivat nauttia elokuvasta.

Elokuvan pääosan ääninäyttelijöinä kuullaan monen moista tuttua näyttelijää, joihin lukeutuu mm. Will Arnett, Michael Cera, Rosario Dawson, Ralph Fiennes, Zach Galifianakis, Zoë Kravitz, Conan O´Brien, Billy Dee Williams, Eddie Izzard, Seth Green, Channing Tatum, Jonah Hill, Adam Devine ja monet, monet muut. Will Arnett tekee jälleen loistavaa työtä Batmanin äänenä ja monesti saa vain nauraa pelkästään hänen äänelleen. Lego elokuvan kirjoittaneet ja ohjanneet Phil Lord ja Christopher Miller ovat tällä kertaa vain tuottajina. Elokuvan ohjaa puolestaan Chris McKay, joka toimi Lego elokuvan animaation avustavana ohjaajana ja valvojana.

Elokuvassa on hyvin perinteikäs Batman juoni, jossa Batman kohtaa useita pahiksia ja joutuu taistelemaan heitä vastaan. Elokuvassa vain kaikki on vedetty todella paljon yli ja esimerkiksi jos Batman kohtaa pahiksia on näitä elokuvassa useita kymmeniä. Elokuva ottaa myös hyvin huomioon Batmanin taustat, muut Batman elokuvat, sekä useita kymmeniä muita elokuvia. Elokuva tuo myös esille kaikkia hauskoja vikoja mitä Batmanillä on ja joista fanit ovat saanet nauttia ja keskustella jo vuosikymmeniä. Elokuva uskaltaa myös haistatella DC:n suurimmalle kilpailijalle Marvelille, tästä en kuitenkaan tässä mainitse enempää. Eikä koskaan ennen ole Batman ollut yhtä hauska kuin tässä elokuvassa.

Lego Batman elokuva onkin saanut hyvän vastaanoton kriitikoilta ja faneilta ja arvosanat ovat olleet lähes poikkeuksetta todella hyviä. Silti itse olen sitä mieltä, että vaikka elokuva onkin hyvä, niin lopulta se ei aivan yllä loistavuuteen asti. Toki elokuva myös mm. ottaa asioihin kantaa, kaiken sen komedian ja hauskuuden keskellä, mutta jää silti hieman tylsäksi kokonaisuudeksi. Yhtenä ongelmana on että elokuva on juuri se mitä trailereista ja muista mainoksista näkee, eikä juuri mitään muuta. Sillä lähes kaikki parhaat kohdat on jo voinut nähdä ennen elokuvan näkemistä.

Elokuvassa on myös paljon Legoilla rakentelua, koska onhan kyseessä Lego elokuva, mutta se ei silti toimi yhtä hyvin kuin vuoden 2014 Lego elokuvassa. Sillä Lego elokuva tiedostaa seikkailujen sijoittumisen Lego maailmaan, kun taas Lego Batman elokuva ei tätä asiaa mitenkään huomio. Toki Batman osaa rakentaa mitä vain Lego vempeleitä ja elokuvassa muutenkin huomioidaan hahmojen olevan Legoja, mutta Lego elokuva teki sen jotenkin paremmin. Silti elokuva on melko hauskaa viihdettä.

Se että elokuvassa on pääosassa Legot, on melko hauska idea. Toki erilaisia Lego elokuvia ja sarjoja on jo useita, mutta itse en niitä juuri ole nähnyt. Legot ovat myös osa lähes jokaisen lapsuutta ja juuri siksi lapset varmasti pitävätkin näistä Lego elokuvista. Elokuvan nähtyään lapset varmasti myös haluavat useita eri Lego Batman Legoja, joilla voivat sitten kotona leikkiä. Minkä takia näiden elokuvien tekeminen olikin loistava veto, sillä nyt Legoja myydään taas entistä enemmän. Toki ainahan Legot myy, mutta nyt vielä entistä enemmän.

Mainittakoon vielä että kävin katsomassa elokuvan 3D:nä. 3D efektit olivat ihan OK hyvät, mutta eivät mitenkään erikoisen hyvät. Silti 3D efektit olivat paremmat kuin osassa suuren budjetin Hollywood elokuvista.

Suosittelen elokuvaa ehdottomasti lapsi perheille ja myös Batman ja muiden sarjakuva sankareiden faneille ja ystäville. Elokuva onkin hyvää viihdettä kaiken ikäisille, mutta varmasti lapset ja lapsenmieliset nauttivat tästä eniten. Ainut huono puoli mikä lapsien kanssa katsottaessa saattaa olla on se, että ei pääse välttämättä nauttimaan loistavista alkuperäistä ääni rooleista. Itse varsinkin pidän animaatioiden ja piirrettyjen katsomisesta juuri alkuperäisääninäyttelijöillä, koska ne ovat aina parhaita ja koska dubbaus usein saattaa käännöksen myötä pilata jonkun hyvän kohdan tai vitsin. Siitäkin huolimatta suosittelen elokuvaa kaikille.

Arvosteltu: 14.02.2017