Furiosa: A Mad Max Saga

Vaihtoehtoiset nimet:Furiosa, Furiosa: A Mad Max Saga
Valmistusvuosi:2024
Pisteytyksiä: 2
Tarkka arvio: 4.00

Tarina siitä, kuinka Mad Max: Fury Roadin Furiosasta tuli Furiosa.

Leffasarjan osat: Mad Max (1979), Asfalttisoturi (1981), Mad Max – ukkosmyrsky (1985), Mad Max: Fury Road (2015), Mad Max: Furiosa (2024)

Kommentit & Pisteytykset

Tää on kyllä aika kova kuva. Jokseenkin nihkeän ensivaikutelman laannuttua sain kerrankin nauttia modernista runsaan tehostepitoisesta elokuvasta, jota katsoessa ei tarvi hävetä ja vähän väliä pettyä hukattuun potentiaaliin. Se on nykyään harvinaista lähes kaiken suuren budjetin tarjonnan ollessa ideatonta, muovista, sielutonta liukuhihnatuotetta missä mikään ei näytä aidolta, toiminta on ylisuunniteltua ja ylikoreografioitua vieden siitä pienimmätkin realismin rippeet, ja huumorin tilalla on masentavia viittauksia meemeihin.

En vielä viimeisillä hetkilläkään ollut täysin vakuuttunut Hemsworthin esittämästä kornista roistosta, mutta miltei kaikki muu toimii Furioosassa omalla kohdallani vähintäänkin hyvin. Jännitystä ja mahdottomia tilanteita löytyy tusinoittain, perinteisessä kostojuonessa on riittävästi sisältöä mielenkiinnon ylläpitämiseen, ja lukuisat häiriintyneet hörhöhahmot ovat ulkonäköä myöten omaperäisiä luomuksia. Juurikin muiden hahmojen hulluuden vuoksi kivikasvoinen ja vähäsanainen Furioosa itse tuntuu paikoin olevan sivuhahmona omaa nimeään kantavassa tarinassa. Mutta mikäpä siinä, kun ryminää riittää ja hauskaa on. Ymmärrän, että nykyään täytyy täyttää ruutu ryminällä eikä millään lässytyksillä, jotta kymmenen sekunnin mittaiset meemipaskavideot eivät vain vie katsojan huomiota. Yllättävintä Furiosassa on, että monet sen pitkiksi venyvistä toimintaosuuksista ovat jopa melko hyviä.

Tämä elokuva on kohtuullisen helppo kiteyttää: jos pidit Fury Roadista niin mene ihmeessä katsomaan myös Furiosa. Tää tarjoilee just tasan tarkkaan sitä samaa toimintaherkkua upeilla visuaaleilla, kuin tuo sarjan aiempi teos. Millerillä on jälleen selkeä ja vahva visio jolla leffaa on puskettu eteenpäin. Tässä oikeastaan homma lähtee paikoin tyylittelyn puolesta jopa ihan laukalle. Toki itseä ei yltiösarjakuvamainen meininki haittaa kun pidin samoista aspekteista jo Fury Roadissa todella paljon. Mikäli tätä Millerin uudempaa Mad Max -maailmaa rakastaa, niin tähän leffaan tuskin tulee pettymään. Toiminta on top notch -kamaa ja vaikka elokuva on pitkä kuin nälkävuosi, niin jotenkin ainakin itselleni tuo kesto tuntui pääsääntöisesti perustellulta. Toki tässä taatusti olis ollut leikkaamisen varaakin, mutta enpä valita kun en sitä kestoa kokenut niinkään ongelmaksi. Leffahan on tosiaan prequel Fury Roadille joka kertoo nimihahmonsa kasvutarinan. Sellaista western-henkistä kostovibaa on vahvasti läsnä stoorissa. Eikä pelkästään stoorissa, onhan elokuvan maailma erämaineen melko western-tyylinen muutenkin. Furiosaa ympäröivä sekopäinen maailma saa myös lisää lihaa luiden ympärille kun eri hahmojen taustoja aukaistaan ihan hiukan lisää. Mihinkään jaaritteluun ei onneksi sorruta eikä hahmoja selitetä täysin auki. Se nykyään vituttaa prequeleissa, että niitä pitää ihan väen vängällä tehdä ja kaikki elokuvasarjat lässytetään auki viimeistäkin mysteeriä myöten. Furiosa kuitenkin tekee mun mielestä tän prequel-asian oikein. Tässä oli selvästi sopiva tarinan aihio, joka sitten käytettiin mun mielestä ainakin oikein mallikkaasti. Itse ainakin pidin jo Fury Roadissa tuota kyseistä hahmoa sen verran mielenkiintoisena, ettei ollut lainkaan pahitteeksi saada tarinalle jatkoa tälläisessä muodossa. Elokuva ei kuitenkaan heitä mitään fan service -meininkiä tai ala repimään jotain Mel Gibsonia ym. esiintymään ruudulle. Ilmeisesti myös elokuvan kässäri oli Millerillä jo kutakuinkin valmiina ennen Fury Roadinkaan valmistumista. Täytyy myös vielä antaa kehuja elokuvan äänisuunnittelulle. Paikoitellen moottorien jyrinä ja muu räime kuulosti aivan jumalaisen hyvältä teatterissa. Tää kannattaakin mennä ehdottomasti kokemaan teatteriin jos mahdollista.

Loistoleffa joka tulee taatusti hankittua hyllyyn ja katsottua uudelleen jahka ilmestyy.

Lisää luettavaa