Frankenstein, teurastaja

Pisteytyksiä: 10
Tarkka arvio: 3.55

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Loistavan kieroutunut otanta Frankensteinin tarinaan. Eipä tällä nyt älyttömästi originaalin teoksen kanssa ole tekemistä, vaan leffa on aikalailla oma näkemyksensä aiheesta. Andy Warholin nimi varmasti antoi elokuvalle lisää potentiaalia kerätä katsojia aikoinaan, vaikkei taiteilija itse tainnut edes kuvauspaikalla olla kuin pariin otteeseen. Eipä siinä, ohjaaja Paul Morrissey hoitelee hommansa kyllä tässä hienosti. Flesh For Frankenstein on ensinnäkin hienosti kuvattu ja lavastettu elokuva. 3D-versiota en tästä ole nähnyt, mutta selvästi tekijöillä on ollut silmää sommittelun suhteen mitä 3D gimmickin suhteen tulee. Verta ja suolenpätkiä ei myöskään säästellä. Mulla harvemmin mikään gore tekee pahemmin pahaa, mutta tätä katsoessa meinas ruveta jotenkin ällöttään jo se sisuskalujen kanssa lotraaminen. Maskeeraukset on myös hienosti toteutettu. Märkivät ja punoittavat leikkausarvet ynnä muut näyttää oikeesti aika nihkeiltä. Leffahan toki sai bannivasaraa osakseen briteissä, mutten tiedä oliko syynä yksinomaan elokuvan verisyys vai sen erittäin avoin seksuaalisuus ja monet panokohtaukset. Kieroutuneen yleistunnelman ja hienon visuaalisen puolen lisäksi täytyy nostaa esiin elokuvan haikea tunnelma. Tässä on tosi melankolinen fiilis päällä koko ajan, jota tukee vielä hieno musiikki. Siihen päälle vielä teatraaliset roolisuoritukset jotka sopii leffan raameihin just sopivasti. Erityisesti Udo Kier itse mielipuolena tohtorina uutta herrarotua luomassa on mainio! Mieshän pestattiin sitten heti tämän perään esittämään myös Draculaa, samaisen ohjaajan seuraavassa elokuvassa. Sekin pitäisi varmaan ottaa haltuun.

Flesh For Frankenstein on sitä parempaa Video Nasty -osastoa ja oikein hyvä esitys myös Frankenstein-elokuvien saralla, vaikkei siinä paljoa yhteistä ole alkuperäisen kanssa. Suosittelen ehdottomasti kenelle tahansa kauhuelokuvan ystävälle tätä.

Lord Tensai
Blastmaster