Synninpäästö

Pisteytyksiä: 1
Tarkka arvio: 3.50

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Kolkkotunnelmainen katoliseen poikakouluun sijoittuva trilleri, joka kyllä pääsi yllättämään melko takavasemmalta. En oikeastaan ollut koskaan kuullutkaan koko leffasta, mutta yksi suosikki leffalafkoistani on julkaissut aikoinaan tämän blu-rayna ja vielä kun pääosassa nähdään Richard Burton, niin hankintapäätös oli melko selvä. Julkaisijana oli siis brittiläinen Powerhouse Indicator joka ei kyllä juuri koskaan petä laadullaan. Absolution lienee myös hiukan unohdetumpi teos niin Burtonin filmografiassa kun ihan ylipäätään. Ainakaan en ole kuullut tästä oikeastaan koskaan puhuttavan mitään. Mikä on sinällään ihme, sillä leffa on oikein kelpo tapaus. Burton esittää poikakoulussa toimivaa pastoria joka joutuu melkoiseen ristituleen varsin vittumaisen oppilaan kanssa. Juonesta ei viitsi sen enempiä paljastella, sillä se on täynnä käänteitä. Käsikirjoittajanahan hääri itseasiassa mm. Hitchcockille pari leffaa kirjoittanut Anthony Shaffer. Niin ja onhan mies kirjoittanut valkokankaalle myös sellaisenkin brittiklassikon kun The Wicker Man. Myös tässä elokuvassa käsitellään uskonnollisia asioita vieläpä aika rohkeallakin tavalla. Ajatuksia herättävää näkövinkkeliä löytyy reippaasti, mutta elokuva on myös äärimmäisen helppo pala ihan perusjännärinäkin katsella. Tätä tukee myös hyvät näyttelijät. Ainiin, Billy Connolly nähdään tässä myös, olikohan peräti ensimmäisessä roolissaan! Ja olihan muuten hauska rooli, kenties elokuvan hauskin. Huumoriahan tässä ei sillälailla kauheasti viljellä, muutamia hetkiä lukuunottamatta. Kuvaus on karua, mutta niin on elokuvan aiheetkin.

Suosittelen kyllä tsekkaamaan jos 70-lukulaiset jännärit nappaa, tai etenkin niin kutsutut vähäeleiset ”slow burn” -kauhuelokuvat tai trillerit.