Roland Emmerichin (Independence Day – Maailmojen sota, Tähtiportti) ohjaama elokuva on jättibudjetin versio japanilaisesta hirviöelokuvaklassikosta. Tällä kertaa hirviö riehuu Tokion sijaan New Yorkissa.
Liittyy: Godzilla (1954)
Roland Emmerichin (Independence Day – Maailmojen sota, Tähtiportti) ohjaama elokuva on jättibudjetin versio japanilaisesta hirviöelokuvaklassikosta. Tällä kertaa hirviö riehuu Tokion sijaan New Yorkissa.
Liittyy: Godzilla (1954)
Size does matter -tosiaan. Siis jos mennään metsään, niin mennään sitten syvälle. Menivät sitten tekemään ihan nykyaikaan sijoittuvan elokuvan Godzillasta. Tai siis sehän on jo tuttu enemmänkin tuolta menneeltä ajalta ja itämaisten kulttuurien tuotteena. Nyt Hollywood-koneisto jyrää ja vääntää taas megakatastrofispektaakkelia oikein olan takaa. Ohjaajan puikoissa ovat äijät Independence Dayn takaa. Ja sehän myös kertoo […]
Godzilla on niitä elokuvia, jotka vetävät ihmisiä teattereihin vain mainontansa ja tehosteiden ansiosta. Godzillaa hehkutettiin mainoksissa ja musateeveiden toimesta aivan kybällä, ja väänsipä joku Puff Daddy yhden hittiraiskauksenkin leffan kunniaksi. Nyt kun viimeisetkin mainoshehkutukset ovat hälvenneet jo vuosia sitten, voi helposti todeta, että Godzilla on äärimmäisen huono ja tylsä leffa. Roland Emmerich lienee jonkin sortin […]
Luettuani Elitistin loistavan telepaattisen haastattelun Stephen Sommersin kanssa, johon oli yhdistetty Van Helsingin arvostelu, on minunkin kokeiltava telepaattisiani kykyjäni ja haastateltava maailmaa vihaavaa ja jenkkien rakastajaa eli meidän kaikkien rakastettua ohjaajaamme Roland Emmerichiä, johon on upotettu Godzillan arvostelu. Tässä on lopputulos haastattelusta ja valmistukaa kärsimään. Filmer: Herra Roland Emmerich, tämä on suuria kunnia haastatella sinunlaista […]
Godzillan tarina on alunperin peräisin Japanista. Siitä on tehty monenlaista leffaa. Roland Emmerichin vuonna 1998 vääntämässä versiossa ydinkokeiden seurauksena Tyynellämerellä syntyy pilvenpiirtäjän kokoinen lisko. Tämä sitten jollain konstilla jostain omituisesta syystä tallustelee New Yorkiin, ja jälki on sen mukaista. Godzilla on varmasti yksi maailman huonoimpia elokuvia. Sisältöä ei juurikaan ole ja Godzillan käsikirjoituskin saa Armageddon-leffan […]
Mietitäänpä surkeita elokuvia. Kun muistelin entisen leffatykin surkeimman Top-50 listaa, taisi sieltä löytyä filmi nimeltä Godzilla. Ja syystä, Godzilla on nimittäin ehkä huonoin koskaan näkemäni elokuva. Laivoja uppoaa mystisesti valtamerellä. Samaan aikaan Tri. Tatopoulos kuskataan selvittämään tapausta, kun löydetään valtavan liskon jalanjälkiä. Niinpä niin, liskohan on tietysti mikäpä muu kuin Godzilla. Ja kun otus sitten […]
Aina kun elokuvan aiheena on jättimäisen hirviön mellastus se laittaa kaupungin päreiksi. Se taas tarkoittaa tehostespektaakkelia siis ja parhaimmillaan katartista viihdettä. Roland Emmerichin loikkaus kyseiseen spektaakkeliin lainaa nimensä Eiji Tsuburayan kumipukuiselta möyryltä ja suurimman osan juonikuviostaan The Tehostevelho Ray Harryhausenin jättiliskolta ja [movie]Yön pedot[/movie] lisää siihen vähän juontakin. Julmetun [B]iso[/B] lisko rantautuu, pistää paikat isosti […]
Kommenttien selaus
Tuli yhtäkkiä semmonen fiilis, että tarviipa kurkata Roland Emmerichin Godzilla pitkän pitkästä aikaa. Siis en ole nähnyt tätä sitten lapsuuden, oliskohan edellinen kerta ollut juurikin joskus tuolla 2000-luvun ihan alkupuolella. Tai jopa ysärin puolella. Tämähän on saanut ihan valtavasti paskaa niskaansa ja ajattelin, että ei kai se nyt niin huono voinut olla mitä sanotaan. No, ikävä kyllä se oli just sitä. Yritin vielä mahdollisimman avoimin mielin katsella ja ottaa huomioon leffan valmistumisajankohdan jne. Ei, ei vaan vittu lähteny siltikään yhtään. Ei edes kalkkunaviihteenä. Tämä on just niin tyypillisen kaavamainen ja ällöttävä Hollywood-tusinapläjäys kun voi vaan olla. Roland Emmerich ei oo perkele varmaan elämänsä aikana kuin yhden hyvän filmin ohjannut. Nimittäin Universal Soldierin. Mutta eipä sekoiteta sitä nyt tähän paskaläjään. Tää Godzilla filmatisointi on ihan älyttömän muovisen oloinen ja ihan ultimaattisen typerä. Juu kai sitä voisi argumentoida, ettei elokuvassa jossa jättiläishirviö hyökkää New Yorkiin tarvitse mitään realismia ollakaan, mutta come on…. Tollanen kerrostalon kokoinen mörkö häviää johonkin New Yorkin alle ääntäkään päästämättä ynnä muuta typerää. Kyllä se vähän jäytää jo elokuvan sisäistäkin logiikkaa. Toinen mikä tässä häiritsee on täysin karismaton näyttelijäkaarti. Jopa yleensä niin loistava Jean Reno vaikuttaa siltä, ettei kiinnostais vittuakaan olla koko elokuvassa. Matthew Broderickiakaan en varsinaisesti vihaa niinkuin monet muut, mutta tässä leffassa kyseinen äijä oli kyllä jotenkin ihan äärimmäisen rasittavan oloinen. Kunnon turhake. Tehosteista nyt on turha lähteä varmaan edes motkottamaan, eihän ne arvokkaasti ole vanhentuneet. Godzillan ulkonäöstä täytyy muuten sanoa sen verran, että mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa tuon lookin kanssa. Toisethan sanoo, että tuo on ihan suora perseraiskaus koko Godzillaa kohtaan. Mun mielestä ihan tyylikäs ilmestys se on. Paikoin toki näyttää paskalta aikansa cgi:n takia, mutta hirviödesign itsessään toimii kyllä edukseen.
———————–
Miten voi elokuva jossa tapahtuu koko ajan olla näin tylsä ja puuduttava? Roland Emmerich on kyllä jopa Michael Baytakin pahempi tälläsen valmiiksi pureskellun höttöpaskan tekijä. Ei oo tosikaan, huhhuh!
Kommenttien selaus