Ylipaisunut sisilisko karjuu katsojan miettiessä pitäisikö itkeä vai nauraa…

25.6.2008 18:38

Alkuperäinen nimi:Godzilla
Valmistusvuosi:1998

Mietitäänpä surkeita elokuvia. Kun muistelin entisen leffatykin surkeimman Top-50 listaa, taisi sieltä löytyä filmi nimeltä Godzilla. Ja syystä, Godzilla on nimittäin ehkä huonoin koskaan näkemäni elokuva.

Laivoja uppoaa mystisesti valtamerellä. Samaan aikaan Tri. Tatopoulos kuskataan selvittämään tapausta, kun löydetään valtavan liskon jalanjälkiä. Niinpä niin, liskohan on tietysti mikäpä muu kuin Godzilla. Ja kun otus sitten taivaltaa Tyyneltämereltä New Yorkiin parissa päivässä, (miten, sitä en viitsi edes kysyä) niin selviää että jätti onkin raskaana. Pesä on siis löydettävä pian. . . .

Juoni on yksinkertaisesti surkea. Raskaana oleva Godzilla on kyllä typerintä mitä olen tähän asti elokuvissa nähnyt. Ja itse Godzilla on naurettavan näköinen. Koko elokuva olisi tiivistettävissä muotoon: ylipaisunut sisilisko karjuu katsojan miettiessä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Roland Emmerich ja Dean Devlin vetävät täydellisen huonon ohjauksen, eikä näyttelijän työssä ole juuri kehumista. Tosin Jean Reno on ihan hyvä. Musiikkikin on huonoa, eikä todellakaan kohota tunnelmaa. Loppuratkaisukin on vähän sellainen, että ehkä jatko-osa tälle elokuvalle ei ole mahdoton ajatus, mutta toivon että sellaista emme koskaan näe.

Godzilla on selvästi ylipitkä elokuva. Miksi ihmeessä pitää läntätä mukaan satoja pikku-Godzilloja kun yksikin riittäisi? Leffaa venytetään loppua kohti niin, että odottaa innolla sen loppumista.

Arvosteltu: 25.06.2008