30.6.2004 00:42

Alkuperäinen nimi:Godzilla
Valmistusvuosi:1998

Luettuani Elitistin loistavan telepaattisen haastattelun Stephen Sommersin kanssa, johon oli yhdistetty Van Helsingin arvostelu, on minunkin kokeiltava telepaattisiani kykyjäni ja haastateltava maailmaa vihaavaa ja jenkkien rakastajaa eli meidän kaikkien rakastettua ohjaajaamme Roland Emmerichiä, johon on upotettu Godzillan arvostelu. Tässä on lopputulos haastattelusta ja valmistukaa kärsimään.

Filmer: Herra Roland Emmerich, tämä on suuria kunnia haastatella sinunlaista miestä, jonka sormenjäljet makaavat toinen toistaan suurimmissa ja kalliimmissa elokuvissa…

Roland Emmerich: Kiitos, kiitos. Hollywood kyllä ymmärtää hyvän päälle ja siksi saankin tehdä näin hienoja elokuvia, jotka ovat aina vuoden parhaimpia elokuvia.

F: Olisin vielä sanonut, ettei sinun elokuvissa ole mitään päätä tai häntää. Ne ovat vain tehoste-elokuvia, jotka vain näyttävät hienoilta.

RE: Mikä on pointtisi? Oletko nähnyt uusimman elokuvani Day After Tomorrow? Se ottaa kantaa vakavaan asiaan.

F: No, tuota, olen nähnyt – harmikseni. Elokuva toki oli hienosti tehty mutta loppujen lopuksi se oli aikamoinen haukotuselokuva – kuten melkein kaikki sinun elokuvasi. Ja mitä tuohon kannanottoon tulee niin naurettavuuden tasolla ollaan. Luulitko todellasi tekevän jotain mullistavaa elokuvaa?

RE: Nyt en ymmärrä. Haukotuselokuva? Siinähän oli toimintaa, jännitystä ja draamaa – ja kaikki toimi loistavasti. Ja ties vaikka ensi viikolla tulee pyörremyrskyjä ja lopulta uusi jääkausi, kuten elokuvani ennustaa.

F: Okei. Taidat olla tyhmempi miltä näytät mutta jätetään tämä asia pois ja keskitytään parin vuoden takaiseen elokuvaasi Godzillaan, jollaista naurettavampaa elokuvaa saa hakea.

RE: Olen todella ylpeä Godzillasta. Siinä on kaikki isoa. Iso lisko, armeija, ammuskelua, tallustelua, draamaa, toimintaa ja jännitystä, jotka tarjosivat vuoden 98 parhaimman elokuvan. Kukaan ei ymmärtänyt elokuvan tarkoitusta.

F: Ja se oli?

RE: Ajattele matoja, radioaktiivisuutta, liskoa ja Ranskaa. Tämän jälkeen ynnää ne yhteen ja saat Godzillan. Ei kun.. Ääh unohdan aina mitä minun pitää sanoa. Tarvitsen aina tietokonetta avukseni, en pärjäisi ilman sitä. Niin, Godzillan tarkoitus oli kertoa radioaktiivisuuden vaarallisuudesta ja kuinka Ranskan atomipommit voivat aiheuttaa pahan asian eli Godzillan syntymisen. Ja siitä seuraa pahaa Amerikalle ja Amerikan täytyy tuhota olio, kun kukaan muu ei siihen pysty.

F: Et voi olla tosissani, että uskoisin tuota. Eli kaikki on Ranskan syytä ja Amerikan täytyy siivota Ranskan tekemät jäljet?

RE: Juuri näin. Et voinut paremmin sanoa. Elokuvan tekee erityisen hyväksi sen loistavat näyttelijät. Leffaan jopa palkattiin joku ranskalaisäijä tuomaan lisää syyllisyyttä ranskiksia… Eikun ranskalaisia. Siis tuomaan Ranskan syyllisyyttä esiin.

F: Miksi rakastat Amerikkaa noin paljon. Olethan syntynyt Saksassa, et Amerikassa. Ja mitä tuohon Godzillan näyttelijöihin tulee niin uskomatonta kuraa on luvassa. Enkä olisi ikinä uskonut, että Matthew Broderickin esittämän roolihahmon sukunimi olisi niin hauskaa. Sinun elokuvasi repliikit saavat jopa Troma-elokuvan näyttämään Shakespearen kirjoittamalta.

RE: Mä teen töitä Hollywoodille, joten rakastan Amerikkaa. Sen ansiosta saan mukavaa palkkaa ja saan tehdä kaikkien rakastamia elokuviani. Etkö tosissasi nauranut Godzillan vitseille? Siis Tatopoulos nimivitsi on yksi hauskimmista yksittäisiä huumorikohtia mitä elokuvissa on nähty. Ja kuka oli Shakespeare?

F: Anna mun kaikki kestää?

RE: Älä unohda sitä, kuinka hienosti Godzilla on tehty. Se oli uskomattoman hauskaa tehdä Godzilla hyppimään ja tuhomaan New York tuusan nuuskaksi. Voin vain kuvitella kuinka yleisö piti kiinni tuoleistaan katsoessaan loistavaa luomustani.

F: Olet muuten oikeassa. Yleisö oikein repi tuolit irti päästäkseen ulos teattereista – päästäkseen kauas elokuvastasi.

RE: Hetkinen, et tainnut pitää elokuvastani.

F: Voin sanoa samaa koko filmografiastasi. Kenties seuraava elokuvasi olisi tyyliin: ampiaisparvi saapuu kohti Amerikkaa, tuhoten samassa Euroopan, Lähi-idän ja Aasian. Ja kun lopulta ne pääsee Amerikkaan, ne muuttuvat Godzillan kokoisiksi elukoiksi ja tuhoavat New Yorkin – taas. Lopulta Amerikan presidentti hyppää hävittäjäkoneeseen ja pelastaa Amerikan?

RE: Vau, kuulostaa todella hyvältä. Tuosta tulee seuraava elokuvani ja nimeksi sopisi USA eli United Stand After. Kiitti elokuvavinkistä.

F: Anna mun kaikki kestää.

Arvosteltu: 30.06.2004